برای اینکه آموزشهای توانمندسازی سازمانی بتوانند اهداف سازمان را محقق
نمایند و ماموریتهای محوله بدرستی صورت پذیرد گام اول در آموزش تعیین
دقیق و هدفمند نیازهای آموزشی است.
در صورتی که نیازهای آموزشی
بدرستی تشخیص داده شده و مبتنی بر واقعیت باشند برنامههای آموزشی که بر
مبنای این نیازها تنظیم و اجرا میشوند با واقعیتمطابقت داشته و در رفع
مسایل و مشکلات فردی و سازمانی موثر واقع میشوند.
پس از احصا نیازهای
آموزشی است کهمی توان اولویتهای این نیازها را مشخص کرد و از زمان،
بودجه و امکانات موجود سازمان به نحو شایسته استفاده نمود .
مسیله اصلی
این است که از بین الگوها و روشهای متنوع نیازسنجی آموزشی الگوی مناسب
برای نیازسنجی آموزشی دورههای توانمندسازی سازمانی کدام است؟ این مقاله به
منظور پاسخ به این سوال و انتخاب الگوی مناسب برای نیازسنجی آموزشی
دورههای توانمندساز سازمانی انجام شده است.
جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل منابع علمی حوزه نیازسنجی آموزشی از قبیل کتب، مقالات علمی، پایان نامهها و منابع اینترنتی میباشد.
در
این تحقیق پس از گردآوری اطلاعات با بهره گیری ازمطالعات کتابخانه ای،
منابع اینترنتی و بررسیهای اسنادی الگوی تعیین نیازهای آموزشی شغل و شاغل
به عنوان الگویمناسب برای نیازسنجی آموزشی دورههای توانمندساز سازمانی
انتخاب گردید.
امروزه مسیله ارزیابی و سنجش نیازهای آموزشی کارکنان در
نظامهای علمی و کاربردی و آموزش آنان که قشر عظیمی از نیروی کار شاغل در
سازمانها هستند، جز مسایل ضروری تشخیص دادهشده است که باید برای رفع آن
اقدام شود.
منبع : مقاله نیاز سنجی