پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

مزیت رقابتی

موضوع مزیت رقابتی روند تاریخی خاصی را طی کرده است، اقتصاددانان کلاسیک با نظریه مزیت مطلق و ریکاردو با طرح مفهوم مزیت نسبی از پیشگامان مباحث مرتبط با این موضوع در بحث تحلیل تجارت بین الملل می‌باشند و از آن زمان تاکنون نیز مباحث متعددی پیرامون آن در حوزه اقتصاد مطرح شده است.
اما ورود این مفهوم به حوزه مدیریت با یک تحول مهم روبرو شده است، اندیشمندان مدیریت بر این باورند که مزیت حاصل از تجارت خارجی نتیجه فعالیت‏‌‌های بنگاه‏‌‌های یک کشور است و تلاش می‌کنند که کلیه واحدهای مطالعه یعنی بنگاه، صنعت و ملت را در یک کل منسجم به یکدیگر پیوند بزنند که پورتر از پیشگامان این مسیر است.
بررسی تعاریف ارایه شده توسط صاحب نظران برای مزیت رقابتی نشان می‌دهد که تمرکز اصلی سازه مزیت رقابتی برداشتن برتری نسبت به رقبا در یک یا چند عامل از عوامل موردنظر مشتری می‌باشد.
از آنجایی که مفهوم مزیت در تجارت بین الملل متناسب به تحول شرایط، تکوین یافته است، شاخص‏‌‌های اندازه گیری آن نیز توسعه یافته اند.
محیط اقتصادی متلاطم و متغیر شرکتها که مشخصه اصلی آن جهانی شدن بازارها، تغییر نیازهای مشتریان و افزایش رقابت در بازار محصولات می‌باشد شرکت‏‌ها را مجبور می‌سازد تا بطور مداوم بدنبال بهبود عملکردشان باشند.
در حالیکه بسیاری از مطالعات ارتباط معنی دار میان فرآیندهای منابع انسانی و ارزش ایجاد شده برای سود آوری شرکت را نشان داده‏‌اند اما این مطالعات بندرت به بررسی فرآیند ایجاد این ارزش پرداخته‏‌اند.
برخی محققان از این خلا بعنوان " جعبه سیاه " یاد کرده ان د.
یکی از اولین قدم‌ها در بحث استراتژی شرکت‌ها برای ورود به بازار و یا توسعه، تمرکز بر روی مزیت رقابتی یا همان Competitive Advantage است.
مزیت رقابتی یک تعریف علمی در موضوع بازاریابی است

منبع : مقاله  مزیت رقابتی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.