هدف از این تحقیق، بررسی ارتباط بین ابعاد چهارگانه هویت و مولفههای چهارگانه هوش هیجانی در سنین نوجوانی است.
به
این منظور،( ١١۴ نفر ۶۵ دختر و ۴۹ پسر) از نوجوانان مقطع راهنمایی و
دبیرستان با دامنه سنی ١۵ تا ١۸ سال به روش تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه
جنبههای هویت( AIQ-IV) و پرسشنامه هوش هیجانی شوت را تکمیل کردند.
نتایج
این پژوهش، بر لزوم توجه به نوجوانی به مثابه مرحله تشکیل هویت و نقش هویت
در فهم کارآمد فرد از خود و دیگران( هوش هیجانی) تاکید میکند.
در این
میان یکی از عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی فراگیران اثرگذار بوده
و اخیرا مطالعاتی را در مدارس و دانشگاهها به خود اختصاص داده است
فرسودگی تحصیلی میباشد.
برای این منظور، از بین کلیهی دانشکدههای
دانشگاه کاشان، سه دانشکدهی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی به روش نمونه
گیری خوشهای انتخاب شده و از بین این سه دانشکده تعداد ۳۰۰ نفر به
مقیاسهای امیدواری اسنایدر، تاب آوری کانرو و دیوید، هوش هیجانی شوت و
مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو پاسخ دادند.
نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای امید، تاب آوری و هوش هیجانی پیش بینی کنندهی منفی فرسودگی تحصیلی میباشند.
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است.
ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون مقیاس هوش هیجانی شات( ELS )، آزمون سنجش خلاقیت( CREE) و آزمون سنجش شخصیتی( FFM) میباشد.
برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.
یافتهها:
یافتههای این پژوهش نشان داد در فرضیه اول هوشیاری اجتماعی با ضریب بتای(
۳۹۲/۰) و در فرضیه دوم برونگرایی با ضریب بتای( ۵۴۹/۰) بیشترین تاثیر را
در میزان خلاقیت دارند.
همچنین در فرضیه سوم خودکنترلی با ضریب بتای( ۶۹۸/۰) در میان مولفههای هوش هیجانی بر ویژگیهای شخصیتی بیشترین تاثیر را داشته است.
نتیجهگیری:
نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی، خلاقیت و ابعاد
شخصیتی دانشجویان دانشگاه تهران رابطه معنیداری وجود دارد.
همچنین بین ابعاد شخصیتی و خلاقیت ارتباط معنیداری مشاهده شد
منبع : مقاله سنجش هوش هیجانی