پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

استراتژی رقابتی

بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا با تدوین استراتژی‌های رقابتی مناسب، مزیت رقابتی را بدست آورند و با افزایش میزان رقابت‌پذیری محصولات خود، زمینه رشد و پیشرفت شرکت را فراهم سازند.
برای آزمون روابط مذکور اطلاعات ۴۲۴ سال شرکت شامل ١۳۰ شرکت طی سال‌های ١۳۸۶-١۳۹۲ مورد استفاده قرار گرفته است.
نتایج نشان می‌دهد هر چند بکارگیری استراتژی تمایز نسبت به استراتژی رهبری هزینه منجر به عملکرد پایدارتری می‌شود، اما استراتژی تمایز ممکن است با ریسک بیشتری همراه باشد.
استراتژی‏‌‌های رقابتی در واقع جهت دهی عملکرد مدیران را برای شکست رقیبان قدرتمند در بازارهای بین المللی آشکار می‌کند.
هدف از انجام این تحقیق شناخت استراتژی‏‌‌های رقابتی شرکت‏‌‌های صادرکننده برتر ایرانی است.
جامعه آماری این پژوهش ۴۴ شرکت صادر کننده برتر ایرانی می‌باشد، از نمونه گیری تصادفی استفاده شده و حجم نمونه براساس جدول مورگان n=۳۶ است.
امروزه استراتژی‏‌‌های شرکتی یکی از ابزارهای اصلی رقابتی مدیران هستند.
در این پژوهش، ابتدا ضمن بررسی فرایند تدوین استراتژی‏‌‌های رقابتی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن، ادبیات ماتریس SWOT مرور شد.
در ادامه، مدل‏‌‌های اقیانوس آبی و استراتژی جودویی به عنوان ابزاری‏‌‌های کاربردی و خلاقانه در شناسایی زمینه‏‌‌های جدید تجاری و طراحی هدفمند استراتژی‏‌‌های رقابتی کلان، بررسی شدند و با استفاده از مدل‏‌‌های یادشده، به منظور افزایش مزیت رقابتی در فرایند تدوین استراتژی‏‌‌های رقابتی، مدل کارت امتیازی خلاقانه ارایه شد.
به منظور بررسی قابلیت اجرایی مدل ارایه شده، چارچوب پیشنهادی در فرایند طراحی و تدوین استراتژی‏‌‌های رقابتی شرکت «زد» که در صنعت شیرآلات و محصولات بهداشتی ساختمانی فعال است، به اجرا درآمد و نتایج آن بیان گردید.
در انتها نیز برای تحقیقات آتی، پیشنهاد‌‌هایی ارایه شد.
بهطور کلی، رابطه‏ی بین کاربردهایTQM و عملکرد یا رابطه‏ی بین استراتژی‏‌ها با عملکرد یک شرکت مورد آزمون قرار گرفته و نتایج ارزیابی شده اند.
چون مطالعه‏ی ما از این فرضیه حمایت می‌کند که مطالعه‏ی رهبری هزینه به شدت به عملکرد مالی شرکت مربوط می‌شود.

منبع : مقاله استراتژی رقابتی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.