اولین لیست جدیدترین مقاله و تحقیق های انجام شده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای جدیدترین و به روزترین منابع به صورت فایل ورد آماده گردید . جهت دسترسی به مقالات و تحقیق های مربوطه بر روی عناوین مورد علاقه خود کلیک نمایید
سی ارتباط بین ابعاد چهارگانه هویت و مولفههای چهارگانه هوش هیجانی در سنین نوجوانی است.
به
این منظور،( 114 نفر 65 دختر و 49 پسر) از نوجوانان مقطع راهنمایی و
دبیرستان با دامنه سنی 15 تا 18 سال به روش تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه
جنبههای هویت( AIQ-IV) و پرسشنامه هوش هیجانی شوت را تکمیل کردند.
نتایج
این پژوهش، بر لزوم توجه به نوجوانی به مثابه مرحله تشکیل هویت و نقش
هویت در فهم کارآمد فرد از خود و دیگران( هوش هیجانی) تاکید میکند.
در
این میان یکی از عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی فراگیران
اثرگذار بوده و اخیرا مطالعاتی را در مدارس و دانشگاهها به خود اختصاص
داده است فرسودگی تحصیلی میباشد.
برای این منظور، از بین کلیهی
دانشکدههای دانشگاه کاشان، سه دانشکدهی مهندسی، علوم پایه و علوم
انسانی به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شده و از بین این سه دانشکده
تعداد 300 نفر به مقیاسهای امیدواری اسنایدر، تاب آوری کانرو و دیوید،
هوش هیجانی شوت و مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو پاسخ دادند.
نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای امید، تاب آوری و هوش هیجانی پیش بینی کنندهی منفی فرسودگی تحصیلی میباشند.
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است.
ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون مقیاس هوش هیجانی شات( ELS )، آزمون سنجش خلاقیت( CREE) و آزمون سنجش شخصیتی( FFM) میباشد.
برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.
یافتهها:
یافتههای این پژوهش نشان داد در فرضیه اول هوشیاری اجتماعی با ضریب
بتای( 392/0) و در فرضیه دوم برونگرایی با ضریب بتای( 549/0) بیشترین
تاثیر را در میزان خلاقیت دارند.
همچنین در فرضیه سوم خودکنترلی با ضریب بتای( 698/0) در میان مولفههای هوش هیجانی بر ویژگیهای شخصیتی بیشترین تاثیر را داشته است.
نتیجهگیری:
نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی، خلاقیت و ابعاد
شخصیتی دانشجویان دانشگاه تهران رابطه معنیداری وجود دارد.
همچنین بین ابعاد شخصیتی و خلاقیت ارتباط معنیداری مشاهده شد
منبع : مقاله سنجش هوش هیجانی
امروزه مسیله ارزیابی و سنجش نیازهای آموزشی
کارکنان در نظامهای علمی و کاربردی و آموزش آنان که قشر عظیمی از نیروی
کار شاغل در سازمانها هستند، جز مسایل ضروری تشخیص دادهشده است که باید
برای رفع آن اقدام شود.
ابتدا عوامل از پیشینه استخراج و این عوامل توسط
اساتید بررسی و بومی سازی شد ،١۰ عامل اصلی و ۵۲ شاخص شناسایی گردید و سپس
پرسشنامه دلفی فازی طراحی شد تا نیازهای آموزشی کارشناسان حوزههای آموزش و
پژوهش( تعیین سطح مطلوب) مشخص شود، در این پژوهش که نیازسنجی آموزشی
براساس رویکرد شایستگی محوری انجام شد، مولفههای اصلی خروجی دلفی فازی
عبارت بود از: مهارتهای ارتباطی،مهارتهای اطلاعاتی، مهارت حلمسیله،
مهارت فنی،مهارت استدلال، مهارت رهبری،مهارت هیجانی و تعاملات
اجتماعی،شخصیتی و ارزشی، شایستگی فردی.
مفهوم دیگری که ممکن است با نیاز سنجی
یکی فرض شود« شبه نیاز سنجی» است، اما باید توجه داشت که نیاز سنجی با
سنجش نتایج یا اهداف و مقاصد و اولویت بندی آنها سرو کار دارد، در حالیکه
شبه نیازسنجی با سنجش شبه نیازها( مجموعهای از وسایل، امکانات، تجهیزات و
روشها برای تحقق نیازها یا نتایج اهداف) سروکار دارد.
شبه نیاز سنجی عموما فرایندی است که بعد از نیاز سنجی انجام میگیرد.
اهداف
نیازسنجی: ١- فراهم سازی اطلاعات برای برنامه ریزی: از طریق فرایند
نیازسنجی اهداف و مقاصد برنامه مورد شناسایی قرار میگیرند،اقدامات ضروری
برای اجرای برنامهها مشخص میشوند و نوع و میزان تلاشها و منابعی که برای
دستیابی به هدفها باید مصرف شوند، تعیین میشوند.
۲- ارزیابی و سنجش: نیازسنجی فرایند ارزیابی اولیه برای اجرای برنامههای آتی است.
برای
اجرای طرح خاص یا برنامه مشخصی، ابتدا زمینه ویژهای که برنامه و یا طرح
باید در آن اجرا شود، مورد سنجش واقع میشود، پس از بررسی، وضعیت نتایج در
برنامهها منعکس میشود و پس از اجرای برنامه و ارزشیابی از آن، نتایج
حاصله با وضعیت اولیه مورد مقایسه قرار میگیرد.
هدف از این تحقیق، بررسی ارتباط بین ابعاد چهارگانه هویت و مولفههای چهارگانه هوش هیجانی در سنین نوجوانی است.
به
این منظور،( ١١۴ نفر ۶۵ دختر و ۴۹ پسر) از نوجوانان مقطع راهنمایی و
دبیرستان با دامنه سنی ١۵ تا ١۸ سال به روش تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه
جنبههای هویت( AIQ-IV) و پرسشنامه هوش هیجانی شوت را تکمیل کردند.
نتایج
این پژوهش، بر لزوم توجه به نوجوانی به مثابه مرحله تشکیل هویت و نقش هویت
در فهم کارآمد فرد از خود و دیگران( هوش هیجانی) تاکید میکند.
در این
میان یکی از عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی فراگیران اثرگذار بوده
و اخیرا مطالعاتی را در مدارس و دانشگاهها به خود اختصاص داده است
فرسودگی تحصیلی میباشد.
برای این منظور، از بین کلیهی دانشکدههای
دانشگاه کاشان، سه دانشکدهی مهندسی، علوم پایه و علوم انسانی به روش نمونه
گیری خوشهای انتخاب شده و از بین این سه دانشکده تعداد ۳۰۰ نفر به
مقیاسهای امیدواری اسنایدر، تاب آوری کانرو و دیوید، هوش هیجانی شوت و
مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو پاسخ دادند.
نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای امید، تاب آوری و هوش هیجانی پیش بینی کنندهی منفی فرسودگی تحصیلی میباشند.
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است.
ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون مقیاس هوش هیجانی شات( ELS )، آزمون سنجش خلاقیت( CREE) و آزمون سنجش شخصیتی( FFM) میباشد.
برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است.
یافتهها:
یافتههای این پژوهش نشان داد در فرضیه اول هوشیاری اجتماعی با ضریب بتای(
۳۹۲/۰) و در فرضیه دوم برونگرایی با ضریب بتای( ۵۴۹/۰) بیشترین تاثیر را
در میزان خلاقیت دارند.
همچنین در فرضیه سوم خودکنترلی با ضریب بتای( ۶۹۸/۰) در میان مولفههای هوش هیجانی بر ویژگیهای شخصیتی بیشترین تاثیر را داشته است.
نتیجهگیری:
نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی، خلاقیت و ابعاد
شخصیتی دانشجویان دانشگاه تهران رابطه معنیداری وجود دارد.
همچنین بین ابعاد شخصیتی و خلاقیت ارتباط معنیداری مشاهده شد
منبع : مقاله سنجش هوش هیجانی
مفهوم سرمایه اجتماعی اکنون- در کنار سرمایه انسانی و سرمایه اقتصادی- به یکی از مفاهیم توضیح دهنده رشد تبدیل شده است.
بر
پایه نظریه محوری این مقاله تلاش میشود تا با ارایه یک الگوی نظری،
سرمایه اجتماعی( در این جا به عنوان اعتماد متقابل بین افراد و واحدهای
اقتصادی )، در کنار سایر متغیرها مانند سرمایه اقتصادی، به عنوان متغیری
مستقل در تابع رشد اقتصادی معرفی گردد.
به عبارت روشنتر ما در پی پاسخ
به این پرسشها میباشیم: " آیا در تابع تولید علاوه بر سرمایه اقتصادی و
منابع انسانی، عامل دیگری که موثر بر روابط انسانها در بهره برداری از
این منابع میباشد، در تغییرات تابع تولید اقتصاد دارای نقش تعیین کننده
است؟ در این صورت تابع تولید به لحاظ نظری چگونه تعریف خواهد شد؟ ". در این
راستا ما از الگوی نظری فرانکوییس( ۲۰۰۲) که نقش اعتماد را در افزایش یا
کاهش سهم حضور کارآفرینان درعرصه اقتصاد توضیح میدهد به عنوان الگوی پایه
بهره بردهایم و آن را به تغییرات تابع تولید در اقتصاد تعمیم داده ایم.
در
واقع این تحقیق توانسته است با تعمیم مدل فرانکوییس و ورود تابع تولید،
رابطه تازهای برای رشد اقتصادی معرفی کند که در آن رشد اقتصادی علاوه بر
آن که تابعی از تغییرات منابع اقتصادی و انسانی است، تابعی از مقدار مطلق و
نرخ رشد سرمایه اجتماعی نیز میباشد.
سرمایه اجتماعی
به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامههای رفاه اجتماعی از سلامت
اجتماعی مورد بحث قرار میگیرد و به همین دلیل نیز امروزه در بررسی و تدوین
شاخصهای اجتماعی و توسعه توسط سازمانهای معتبر جهانی جایگاه خاصی را به
خود اختصاص داده است.
این مقاله که براساس مطالعهای گسترده بر روی روز
آمدترین و معتبرترین منابع مرتبط با موضوع سرمایه اجتماعی تهیه شده است،
با تعریف سرمایه اجتماعی و ابعاد مختلف آن آغاز میشود، به مفاهیم مشترک در
تعاریف متفاوت سرمایه اجتماعی میپردازد بحث را با اشارهای به تفاوت
سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی پیش میبرد و آنگاه به طرح چارچوب نظری بحث
سرمایه اجتماعی میپردازد و در پایان، رابطه سرمایه اجتماعی و مشکلات
اجتماعی را با تاکید بر عامل اعتماد مورد بحث قرار میدهد.
بدون سرمایه
اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایهای نمیرسد، بهطوری که بسیاری از گروه
ها، سازمانها و جوامع انسانی، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر
سرمایه انسانی و اجتماعی توانستهاند به موفقیت دست یابند، اما هیچ مجموعه
انسانی، بدون سرمایه اجتماعی نمیتواند اقدامات مفید و هدفمندی انجام دهد .
منبع : مقاله مفهوم سرمایه اجتماعی