پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

فرهنگ سازمانی و الگوهای آن

فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عواملی ا ست که می‌توانند در موفقیت و با شکست سازمان‏‌ها نقش داشته و عاملی در جهت رشد و پویایی و مانع ترقی سازمان باشد بنابراین فرهنگ سازمانی در جهت دستیابی به اهدافیت غییر می‌کند برایا جرای موثر و موفقیت آمیز برنام هها هر سازمان باید دارای فرهنگ سازمای مطلوب باشد و بی توجهی هب این امر می‌تواند باعث شکست سازمان گردد.
پژوهش‌‌هایی که درم ودر تاثیر فرهنگ سازمانی صورت گرفته است همگی گویای این مطلب است که فرهنگ سازمانی یکی از عوامل تاثیر گذار بر سازمان است هر سازمان برایخ ود دارای فرهنگ ویژه می‌باشد و هر حرکتی که بتواند به موفقیت بیانامد باید برا ثر شناخت واقعی فرهنگ سازمانی باشد چرا که در غیرا ین صورت حرکت‏‌‌های مذوبور راه به جایی نخواهند برد.
سازمان­ها جهت رسیدن به اهداف خود و فعالیت در محیطی رقابتی و پرچالش می­بایستی به فرهنگ سازمانی توجه نمایند.
هدف از این مقاله ارایه الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکتی تولیدی است که این هدف با رویکردی زمینه­ای نسبت به شناخت فرهنگ موجود و مطلوب سازمان و ارایه پیشنهاد­های تغییر فرهنگ سازمانی جهت رسیدن به فرهنگ مطلوب دنبال می­شود.
در راستای هدف مزبور سه سوال طراحی شده تا براساس بررسی سوال­های مورد نظر الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی طراحی گردد.
روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری داده­ها مشاهده، مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته بوده است.
از مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند جهت شناخت زیر بناهای فرهنگ سازمانی موجود و تایید متغیرهای اولیه فرهنگ سازمانی موجود و از پرسشنامه جهت آزمون و بررسی متغیرهای اولیه فرهنگ سازمانی موجود و شناخت فرهنگ سازمانی مطلوب استفاده شده است.
جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارکنان شرکت بودند که به تناسب هریک از گام‌‏‌‌های تحقیق( مراحل مختلف مدل موجودی فرهنگ سازمانی) نمونه‌‌‌هایی به روش تصادفی ساده از آن استخراج و نظرات آنها عمدتا از طریق ابزار پرسشنامه( با روایی و پایایی تایید شده) سنجیده شد.
یافته‌‏‌ها نشان‌ دهنده حاکمیت ویژگی‌‌‌هایی بود که بر مبنای مدل مورد اشاره، تناسب زیادی با فرهنگ تهاجمی داشت و ویژگی‌‏‌‌های فرهنگ سازنده، در سطح نسبتا ضعیفی قرار داشت.
تحلیل شکاف فرهنگی نیز نشان‌ دهنده آن بود که بیشترین شکاف فرهنگی( فاصله بین فرهنگ موجود و مطلوب) در گونه فرهنگ سازنده دیده می‌‌شود.

منبع : مقاله  فرهنگ سازمانی و الگوهای آن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.