پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات

درحالیکه قدرت فناوری اطلاعات بطور چشمگیری درحال افزایش است استفاده کنندگان فناوری اطلاعات و مدیران هنوز هم با مساله درازمدتی مواجهند و آن این است که کاربران نهایی اغلب بی مییل به استفاده از سیستم‏‌‌های اطلاعات هستند این مقاله به مرور و تحلیل مدلهای اراهی شده در ادبیات برای پذیرش تکنولوژی اطلاعات توسط کاربران پرداخته شده است نظریه عملکرد منطقی آجزن و فیشبن Ajzen&fishben١۹۶۷ طرز نگرش را موثربررفتار خود دانسته‏‌اند درمدل پذیرش فناوریدیویس davis پذیرش فناوری اطلاعات جدید برپایه سودمندی و سهولت ادراکی می‌باشد دالبرگ dalberg و همکاران در مدل تحقیقاتی خود سودمندی زمانی، اعتماد امنیت انطباق سهولت استفاده و .
.. را موثر دانستند نتایج پژوهش ثابت کرد که سهولت استفاده ادراکی سودمندی ادراکی مزیت نسبی سیستم نسبت به سیستم‏‌‌های دیگر تصور ادراکی نسبت به سیستم جدید قابلیت مشاهده سازگاری سیستم با هنجارهای موجود و سیستمهای قبلی قابلیت آزمون سیستم و قابلیت نمایش نتایج سیستم همبستگی معنیدار مثبتی با پذیرش فناوری دارند و داوطلبانه بودن استفاده از سیستم جدید همبستگی معناداری با پذیرش فناوریندارد در دهه¬های اخیر به تناسب پیشرفت فناوری اطلاعات و کاربری آن در عرصه‏‌‌های مختلف، الگوهاو مدل¬های متعددی در حوزه پذیرش فناوری پدید آمده است.
نتایج پژوهشهای انحام¬شده نشان می¬دهد که این مدل¬ها در زمینه مطالعه فناوری¬های مختلف و پذیرش آنها، عملکردهای متفاوتی دارند.
هدف اصلی این مقاله، مقایسه تحلیلی سه مدل تیوری عمل مستدل، تیوری رفتار برنامه¬ریزی شده و مدل پذیرش فناوری با تاکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی است.
مدل¬های مزبور بر مبنای سه معیار توانایی پیش¬بینی قصد استفاده، میزان تبیین واریانس قصد استفاده و برازش کلی مدل¬ها با یکدیگر مقایسه شده¬اند.
نتایج مدل¬یابی معادلات ساختاری لیزرل و آنالیز رگرسیون در این مطالعه نشان داد که از نظر هر سه معیار، تیوری رفتار برنامه¬ریزی شده در مقایسه با دو مدل دیگر از عملکرد بهتری برخوردار است.
در دهههای اخیر، فناوری‏‌‌های اطلاعاتی تقریبا با تمام جنبههای زندگی ما به ویژه زندگی کاری و حرفهای گره خورده است.
کاربرد فناوری‏‌‌های اطلاعاتی در حوزههای مختلف و رشد سریع استفاده از رایانه در سازمانها، اهمیت ویژه‌ای به بررسی عوامل موثر بر عدم پذیرش فناوری‏‌‌های اطلاعاتی در سازمانها، بخشیده است.
بهرغم تمام مزیتهای ذاتی فناوری‏‌‌های اطلاعاتی، هنوز بکارگیری و پذیر ش آن با مقاومت کارکنان همراه است.

منبع : مقاله مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات

رهبری تحول آفرین

در ادبیات معاصر رهبری و مدیریت سازمانی؛نظریه رهبری تحول آفرین به عنوان سرآمد تمامی نظریه‏‌ها در مقام توصیف فرآیندهای اثر بخشی رهبری شهرت یافته است.
داشتن یک سازمان نوآور نیازمند پیش شرط ‌هایی می‌باشد که از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین لازمه‌های آن حضور رهبرانی تحول‌آفرین و تسهیم دانش می‌باشد.
حجم نمونه تعداد ١۶۰ نفر از مدیران ارشد شرکت‌های مهندسی فعال در حوزه رباتیک در شهر تهران می‌باشند که بصورت تصادفی انتخاب شده‌اند.
داده‌ها نیز با بهره‌مندی از همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی تحلیل شدند.
رهبری تحولی وقتی روی می‌دهد که رهبر و پیرو یکدیگر را به سطوح بالاتر ارزش‏‌ها و انگیزه‏‌ها ببرند و این محصول تاثیر تحولی متقابل رهبران و پیروان است.
رهبر تحولی به همه مشارکت کنندگان کمک می‌کند تا رضایت و انگیزش و احساس موفقیت بالاتری داشته باشند.
شاخصه‏‌‌های رهبر تحولی مشتمل بر: بصیرت بلند مدت، توانمند کردن افراد، مربیگری، توسعه دیگران و چالش فرهنگی برای ایجاد تغییر است.
در رهبری تحولی قدرت رهبر از ایجاد درک متقابل و اعتماد ناشی می‌شود.
سه سوال اصلی درباره رهبری تحول آفرین مطرح است.
١. رهبری تحول آفرین چیست؟ ۲.
چگونه به کار گرفته می‌شود؟ ۳.
نقاط قوت و ضعف کلیدی نظریه رهبری تحولی چیست؟ سوال اول و دوم با شیوه متن پژوهی و مرور ادبیات تحقیق پاسخ داده شده است.
برای پاسخ به سوال سوم به دو شیوه عمل شده است.
در ابتدا نظر محققان مدیریتی درباره رهبری تحولی گردآوری شده و در مرحله دوم از شیوه نقد درون ساختاری و برون ساختاری به بررسی و تحلیل گزاره‏‌‌های نظریه پرداخته شده است.
در مجموع نظریه دارای نقاط قوت و ضعف و قابل تقویت است.

منبع : مقاله  رهبری تحول آفرین

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

برنامه ریزی منابع سازمانی( Enterprise Resource Planning) که به اختصار ERP نامیده می‌شود، طیف وسیعی ازفعالیت‏‌‌های مختلفی را شامل می‌شود که هدف آن، گردآوری تمام داده‏‌ها و فرایندهای یک سازمان در یک سیستم واحد و درنهایت بهبود عملکرد سازمان می‌باشد.
سیستم‏‌‌های ERP براساس نوع، تلاش می‌کنند همه فعالیت‏‌‌های یک سازمان را تحت پوشش قرار دهند و به سازمان‏‌ها و شرکت‏‌ها کمک می‌نمایند تا فرایند دقیق برنامه ریزی کلیه منابع سازمان را در جهت کاهش هزینه و افزایش درآمد مدیریت نمایند.
در این مقاله با مرور مهمترین ادبیات موجود در این زمینه علاوه بر معرفی ویژگی هایمهم نرم افزار ERP و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی، امکان سنجی پیاده سازی این سیستم‏‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
در شرایط امروز سازمان‏‌ها برای رقابت در بازار جهانی نیازمند به بهره گیری از سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان هستند تا بتوانند با یکپارچه کردن فعالیتهای خود از این مزیت رقابتی سود ببرند اما به دلیل پیچیدگی‏‌ها و هزینه‏‌‌های بالای پیاده سازی سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان تجاری سازمانها کم کم به سوی پیاده سازی جایگزینی به نام سیستم‏‌‌های برنامه‏‌‌های منابع سازمان‏‌‌های متن باز حرکت می‌کنند البته این سیستم‏‌‌های متن باز بیشتر نماسب با سازمان‏‌‌های متوسط و کوچک هستند زیرا قیمت پایین تری دارند با سرعت بیشتری پیاده سازی شده و پیچیدگی‏‌‌های سیستم‏‌‌های برنامه ریزی منابع سازمان تجاری را نیز ندارند.
سیستم برنامه ریزی منابع سازمان( ERP) مستلزم استفاده از سیستم‏‌‌های اطلاعاتی پیچیده‌ای از لحاظ مدل و تکنولوژی است( Davenport,T.H.۲۰۰۰ ). کلمه ERP در اصل مخفف واژگانEnterprise Resource Planning یا سیستم برنامه ریزی منابع سازمان است که طیف وسیعی از فعالیت‏‌‌های مختلفی را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می‌شود، در بر دارد.
این سیستم یک سیستم میان وظیفه‌ای سازمان است که توسط مجموعه‏‌‌های یکپارچه بخش‏‌‌های نرم افزاری اداره شده و فرآیندهای اصلی درونی کسب وکار یک شرکت را پشتیبانی می‌کند( ابراین،١۳۸۷،ص۲١۸ ). ظرفیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در یکپارچه کردن و اطلاعات حوزه‏‌‌های عملکردی مختلف از طریق یک پایگاه داده متمرکز داده، سبب شده تا صاحب نظران این سیستم‏‌ها را به عنوان پیش نیاز موفقیت در قرن بیست و یک معرفی کنند.

منبع : مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

شهروندی سازمانی

همزمان با اوج گیری نهضت مشتری مداری و ظهور زوایای جدید در مطالعات مدیریتی، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی نیز در مطالعات مربوط به سازمان مد نظر قرار گرفته است؛ مبنی‏بر اینکه که نگرش‏‌ها و رفتارهای( رفتارهای شهروندی سازمانی) کارکنان می‌تواند تاثیری مثبت و یا منفی بر ادراک مشتری از کیفیت خدمات داشته باشد.
در مطالعات اخیر ارتباط میان کیفیت خدمات و وفاداری مشتری مورد تاکید قرار گرفته است.
به منظور بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت مشتری، نیات رفتاری و وفاداری مشتری به عنوان متغیرهای وابسته، از آزمون همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
در مقاله حاضر، نقش رفتار شهروندی سازمانی بر تصویر برند، در نمایندگی‌های یک شرکت بیمه بررسی شده است.
داده‌های مورد نیاز برای این تحقیق به‌صورت نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، از کارکنان و مشتریان نمایندگی‌های شهر تهران یک شرکت بیمه و در قالب پرسشنامه جمع‌آوری شده است.
برای سنجش رفتار شهروندی از پرسشنامه پودساکف و ارگان و برای سنجش تصویر برند از پرسشنامه محقق ساخته‌ای که براساس مطالعات کیم، تانگ و هاولی طراحی شده، استفاده شده است.
این تحقیق از نوع کاربردی، با ماهیت پیمایشی می‌باشد.
همچنین از روش معادلات ساختاری و به‌وسیله نرم‌افزار پی‌ال‌اس برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شده است.
نتایج به‌دست آمده، نشان می‌دهد که کلیه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، تاثیر معنادار مثبتی بر تصویر مشتریان از برند دارند.
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی( OCB) است.
بدین معنا که در این پژوهش به بررسی این امر خواهیم پرداخت که آیا ادراک مثبت کارکنان از سابقه­ای از اعمال گذشته سازمان و توانایی فعلی سازمان برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات ذینفعان آن می‌تواند بر رفتارهایی که داوطلبانه محسوب می‌شوند و در نظام پاداش رسمی سازمان شناسایی نمی‌شوند را بهبود بخشد.

منبع : مقاله  شهروندی سازمانی

اختلالات یادگیری

خواندن مهم‌ترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی کودکان در سال‌های آغازین مدرسه است و زیربنای همه انواع یادگیری است.
اختلال خواندن شایع‌ترین نوع اختلال یادگیری است.
نقص و اختلاف چشمگیر حافظه فعال در افراد مبتلا به اختلال خواندن در پژوهش‌‌های مختلف به اثبات رسیده است.
تحقیقات در مورد کودکان با اختلال یادگیری نشان می‌دهد که نقایص در حافظه فعال مرتبط با ناتوانی‌های خواندن، نوشتن و ریاضیات است.
لذا به منظور طراحی مداخلات اثربخش برای این گروه از کودکان، در کنار فعالیت‌های متمرکز بر مهارت‌های خواندن، فراهم نمودن فرصت‌هایی برای تقویت حافظه فعال نیز ضروری به‏نظر می‌رسد.
هر اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن ومحاسبه از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف میشود.
یعنی این عدم توانایی در حوزه تحصیلی خاص زیر سطح مورد انتظار براساس سن، هوش، و آموزش کلاسی کودک میباشد امکان دارد که ناتوانی یادگیری با روحیه ضعیف، عزت نفس پایین و کمبود مهارتهای اجتماعی و افت تحصیلی همراه باشد.
بزرگسالان مبتلا به این اختلال ممکن است در زمینه‏‌‌های استخدامی یا سازگاری اجتماعی با مشکلات جدی مواجه شوند.
اختلال یادگیری در همراهی با سایر اختلالات روان پزشکی کودک و نوجوان دیده می‌شود دریک تا بیست و پنج درصد از افراد مبتلا به اختلال سلوک، اختلال لجبازی– نافرمانی، اختلال بیش فعالی -نقص توجه و اختلال افسردگی، اختلال یادگیری نیز گزارش شده است دراین تحقیق به خانواده و یادگیری سپس انواع ویژگی اختلالات یادگیری نقش معلم وخانواده دربرخورد با مبتلایان به اختلالات یادگیری مورد بررسی قرارگرفت یک اختلال یاد‌گیری، اختلالی عصب زیست شناختی است که از یک مشکل جد‌ی د‌ر خواند‌ن، حساب کرد‌ن و یا کلمه‌بند‌ی نوشتن به وجود‌ می‌آید‌ که انتظار نمی‌رود‌ به یک فرد‌ عاد‌ی نسبت د‌اد‌ه شود‌. یک اختلال یاد‌گیری نه یک اختلال یاد‌گیری است ونه بوسیله‏ ی یک اختلال هیجانی ایجاد‌ می‌شود‌. اگر د‌رست ارزیابی نشود‌ تاثیر بالقوه‌ای روی عملکرد‌ ناسازگارانه‌ی فرد‌ د‌ارد‌ و د‌ر حوزه‌های چند‌گانه‌ی زند‌گی ضعف ایجاد‌ می‌نماید‌. وقتی فرد‌ی مظنون به اختلال یاد‌گیری می‌شود‌، یک ارزشیابی عصب روان‌شناختی توانایی‌ها ضروری است تا منبع مشکل را به علاوه د‌ر حوزه‌های توانایی عصب روان‌شناختی تعیین کند‌ که می‌تواند‌ به عنوان پایه‌ای برای فنون جبرانی و اختیارات د‌رمانی باشد‌

منبع : مقاله اختلالات یادگیری