فناوری اطلاعات و ارتباطات، دولت الکترونیکی، اینترنت، استراتژی، تکنولوژی اطلاعات.
به تعریف نقشها و کارکردهایشان بپردازد که برای نیل به این هدف دولت الکترونیک شکل گرفته است.
در
صورتی که بتوان چالشها و موانع توسعه دولت الکترونیک را شناسایی و
راهکارهای مناسب برای رفع آنها را اتخاذ کرد، پیاده سازی دولت الکترونیک
مزایای متعددی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.
یکی از مهمترین این چالش ها، پذیرش و به کارگیری خدمات دولت الکترونیک ازسوی شهروندان است.
دغدغه اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک در ایران است.
این عوامل در قالب سه دسته متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی طبقه بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته اند.
پس
از بررسی مبانی نظری پژوهش، عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک شناسایی
شده و پس از تنظیم پرسشنامه بر این اساس، در مرحله اول با استفاده از نظرات
خبرگان فناوری اطلاعات به بررسی مولفهها و شاخصهای مطرح پرداخته شده
است.
مولفهها و شاخصهای تایید شده در مرحله اول، در قالب پرسشنامه
دوم در سطح شهروندان تهرانی توزیع شده و آزمون مدل با استفاده از نرم افزار
لیزرل انجام شده است.
نتایج نشان دادهاند که فراهم بودن زیر ساختها
و در دسترس بودن خدمات، مهمترین عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک در
ایران هستندهدف از استقرار دولت الکترونیک ارایه آسان و سریع خدمات دولتی
به شهروندان و کسب و کارها میباشد.
لذا مقتضی است دولتها به مثابه
نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستمهای اینترنتی و گروه
افزارها و سیستمهای جمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد
ارتباط آسانتر و سریعتر مشتریان و کسب و کارها به خدمات الکترونیکی و
پرداخت هزینههای دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعه
بانکداری الکترونیک به مثابه یکی از مهمترین زیرساختهای دولت الکترونیک
است.
منبع : مقاله دولت الکترونیک
در خلال دو دهه اخیر، پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و توسعه شبکه جهانی اینترنت، یک روش آموزش مبتنی بر تکنولوژی یعنی آموزش الکترونیکی را ایجاد کرده است. این تحول، جنبههای مختلف آموزش در سراسر جهان را با فرصتها و چالشهای جدید مواجه نموده است. از آنجا که رسالت اصلی دانشگاه، ارائه آموزش مطلوب به فراگیران است و از طرف دیگر شیوههای آموزش الکترونیکی قصد ایجاد تغییر و تحول در نحوه ارائه آموزش را دارند، بررسی ابعاد مختلف این تغییر و تحول، با توجه به گستردگی این ابعاد از اهمیت به سزایی برخوردار است.
استفادهی موثر از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و کار
در محیطهای آموزش الکترونیکی مستلزم آن است که فراگیران نقشهای
جدیدی را در فرایند یادگیری بپذیرند.
ازجمله اینکه فراگیران باید
جستوجوگران اطلاعات باشند و بتوانند درخصوص ارزش اطلاعات وسیعی که
در شبکهی جهانی اینترنت برای استفادهی آنان موجود است به داوری و
ارزشیابی بپردازند.
بنابراین آموزش الکترونیکی مستلزم داشتن
برنامهها، سیاستها، استراتژیها، اهداف، روشها و کلا الگوهای جدید در
شرایط کنونی جهانیشدن استدر خلال دو دهه اخیر، پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و
توسعه شبکه جهانی اینترنت، یک روش آموزش مبتنی بر تکنولوژی یعنی آموزش
الکترونیکی را ایجاد کرده است.
این تحول، جنبههای مختلف آموزش در سراسر جهان را با فرصتها و چالشهای جدید مواجه نموده است.
از
آنجا که رسالت اصلی دانشگاه، ارایه آموزش مطلوب به فراگیران است و از طرف
دیگر شیوههای آموزش الکترونیکی قصد ایجاد تغییر و تحول در نحوه ارایه
آموزش را دارند، بررسی ابعاد مختلف این تغییر و تحول، با توجه به گستردگی
این ابعاد از اهمیت به سزایی برخوردار است.
بهنظر میرسد استفاده از
این امکانات برای آموزش، به تحقق برخی از آرمانهایی که به عنوان ملاکهای
کیفیت آموزش از آن نام برده میشود، ازجمله: فراگیرمحوری، یادگیری
مادامالعمر، یادگیری فعال، تعامل در یادگیری و چند رسانهای بودن، کمک
کند.
هرچند برخی از موسسات آموزشی، در سالهای اخیر، نسبت به ارایه کامل
دورههای آموزشی به صورت الکترونیک اقدام نمودهاند، اما هنوز شواهد زیادی
در مورد نتایج ارزشیابی این برنامهها منتشر نشده است.
ورود تکنولوژی به عرصه اطلاعات و پدید آمدن فناوری اطلاعات( Information Technology) تمام ابعاد زندگی بشری را متحول کرد.
و
روند انجام امور کلی با گذشتههای نه چندان دور از نظر کیفی وکمی
تغییرکرده که در نتیجه این تغیر وتحولات، دانشگاهها ومراکز آموزشی با پدیده
جدیدی به عنوان تکنولوژی آموزشی( فناوری آموزشی) رو به رو شدهاند که این
پدیده آموزش را از حالت سنتی خارج ساخته و جریان خاصی به آن بخشیده است.
و
با پیدایش کامپیوتر وبه دنبال آن شبکههای کامپیوتری و وب جهانی در
دهههای آخر قرن بیستم نوع دیگری از آموزش و مکانهای آموزشی را فرا روی
دانشجویان وفراگیران قرار داده است .
منبع : مقاله آموزش الکترونیکی
تعیین مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی به دلیل فقدان قدرت بر تسلیم آن از
نظر فقهی و حقوقی باطل انگاشته میشود و از عوامل تداوم زندگی زناشویی به
شمار نمیآید بلکه آثار نامطلوبی را درپی خواهد داشت.
به همین جهت با
توجه به جایگاه مهریه به عنوان یک سنت کهن در سیرهی قولی و عملی ایمه
وتفاوت نگرش مردم درزمان حال به تبیین و روشنگری اقسام مهریه، صحت و بطلان
آن، ماهیت فقهی و حقوقی آن، تفاوت مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و
احکام مربوط به هر یک، علل افزایش میزان مهریه و… پرداخته شده است.
بنابراین در خصوص مهریه رجوع به اصل دین، یکی از منابع مهم تولید ارزش و تعریف رفتار بهنجار در جامعهی ماست.
مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی از منظر دینی یک ناهنجاری شمرده میشوند.
روایات متعددی بر سبک بودن مهریه تاکید میکنند و افزایش آن را منشا خصومت میدانند.
مشکلات اجتماعی ناشی از مهریههای سنگین و نامعقول بر کسی پوشیده نیست.
مسیله تحدید مهریه و تعیین سقفی برای آن از دیرباز در میان فقها مطرح بود.
در
مقابل مرحوم سید مرتضی با استناد به روایتی، سقف مهریه را مهرالسنه
میداند و معتقد است که در صورت تعیین مهر زاید بر این میزان، خودبهخود
به مهرالسنه بر میگردد.
مشهور فقهای امامیه این روایت را بر استحباب حمل کردهاند.
منبع : مقاله مهریههای غیرعقلایی
مدیریت منابع انسانی معطوف به سیاستها، اقدامات و سیستمهایی است که رفتار، طرز فکر و عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار میدهند.
مدیریت منابع انسانی فرایندی شامل چهار وظیفه جذب، توسعه، ایجاد انگیزش و نگهداشت منابع انسانی است.
مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت کارکنان سازمان.
مقصود
از مدیریت منابع انسانی سیاستها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از
وظیفه مدیریت است که با جنبههایی از فعالیت کارکنان بستگی دارد، به ویژه
برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و
ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.
در محیط رقابتی امروز آغاز میشود.
امروزه در نتیجه جهانی سازی، آزاد شدن
بازارها و خصوصی سازی بیشتر محیطهای تجاری، تعاونیها با چالشهای عمدهای
برای حفظ هویت و ادامه فعالیت خود به عنوان شرکتهایی کارآمد مواجه
میباشند.
هر چند، مطابق با ایدیولوژی تعاون، شرکتهای تعاونی دارای
ماهیتی اجتماعی و اقتصادی هستند، اما آلکس لیدلو( ۱۹۸۷) اذعان مینماید که ”
تعاونیها در وهله نخست، واحدهایی اقتصادی هستند که لازمه ادامه حیات آنها و
انجام تعهدات اجتماعی در برابر اعضا، کسب توفیق در امور تجاری است.
مدیریت امور کارکنان حوزهای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد اما بهطور طبیعی دستخوش تغییر و تکامل شده است.
نقطه عطف این تغییر و تکامل جایی است که به جای مدیریت کارکنان١، مدیریت منابع انسانی۲ مطرح میشود.
مدیریت
منابع انسانی علاوه بر دارا بودن مبانی و مفاهیم مدیریت کارکنان،
رویکردهای کلیتر و جدیدتری را در مدیریت نیروی انسانی در نظر میگیرد.
منبع : مقاله مدیریت منابع انسانی
موضوع مزیت رقابتی روند تاریخی خاصی را طی کرده است، اقتصاددانان کلاسیک با
نظریه مزیت مطلق و ریکاردو با طرح مفهوم مزیت نسبی از پیشگامان مباحث
مرتبط با این موضوع در بحث تحلیل تجارت بین الملل میباشند و از آن زمان
تاکنون نیز مباحث متعددی پیرامون آن در حوزه اقتصاد مطرح شده است.
اما
ورود این مفهوم به حوزه مدیریت با یک تحول مهم روبرو شده است، اندیشمندان
مدیریت بر این باورند که مزیت حاصل از تجارت خارجی نتیجه فعالیتهای
بنگاههای یک کشور است و تلاش میکنند که کلیه واحدهای مطالعه یعنی
بنگاه، صنعت و ملت را در یک کل منسجم به یکدیگر پیوند بزنند که پورتر از
پیشگامان این مسیر است.
بررسی تعاریف ارایه شده توسط صاحب نظران برای
مزیت رقابتی نشان میدهد که تمرکز اصلی سازه مزیت رقابتی برداشتن برتری
نسبت به رقبا در یک یا چند عامل از عوامل موردنظر مشتری میباشد.
مزیت رقابتی یک تعریف علمی در موضوع بازاریابی است اما در این مقاله قصد داریم آن را برای یک کسب و کار اینترنتی تعریف کنیم.
پس
خط اول را در این مقاله اصلاح و به جای آن مینویسیم: یکی از اولین قدمها
در بحث استراتژی دیجیتال در کسب و کارهای اینترنتی برای ورود به بازار و
یا توسعه، تعریف مزیت رقابتی است.
وجود مزیت رقابتی در یک سازمان به
معنای عملکرد بهتر نسبت به رقباست که در کوتاه مدت سودآوری و در بلند مدت
بقا و رشد سازمان را تضمین میکند.
منبع : مقاله مزیت رقابتی