در این مقاله، پس از بررسی رویکردهای موجود و طرح آموزش سواد رسانه ای، با
تلفیق دو دوره آموزشی تفکر انتقادی( فلسفه برای کودکان) و دانش و
مهارتهای رسانه ای، برنامه آموزشی نوینی در خصوص آموزش سواد رسانهای
ارایه میشود که در این برنامه، آموزش مهارتهای تفکری بر پایه گفت و گو و
در بستر حلقه کند و کاو، زیرساخت و مقدم بر آموزش دانش و مهارتهای
رسانهای است و مجموع آنها، مطلوب آموزش سواد رسانهای را تامین مینماید.
جهت
بررسی برنامه پیشنهادی این پژوهش در خصوص آموزش سواد رسانه ای، سه گروه از
دانش آموزان با سطوح مختلف آموزشی، مورد سنجش قرار گرفتند.
در این
مقاله، پس از بررسی رویکردهای موجود و طرح آموزش سواد رسانه ای، با تلفیق
دو دوره آموزشی تفکر انتقادی( فلسفه برای کودکا ن) و دانش و مهار تهای
رسانه ای، برنامه آموزشی نوینی در خصوص آموزش سواد رسان های ارایه می شود
که در این برنامه، آموزش مهارتهای تفکری بر پای ه گفت و گو و در بستر
حلق ه کند و کاو، زی رساخت و مقدم بر آموزش دانش و مها رتهای رسانهای
است و مجموع آنها، مطلوب آموزش سواد رسانهای را تامین مینماید.
یافتههای
تحقیق نشان میدهد که سواد رسانهای با تاثیر گذاری بر مولفههای مختلف
تفکر انتقادی، میتواند موجب بهبود این نوع تفکر گردد با توجه به اینکه در
دنیای امروز رسانهها یکی از اجزای اصلی جوامع بشری هستند، آموزش سواد
رسانهای یکی از ملزومات اساسی برای شهروندان محسوب میگردد.
روش اجرا
بدین ترتیب بود که ابتدا برای هر دو گروه( آزمایشی و کنترل) پیشآزمون تفکر
انتقادی کالیفرنیا اجرا شد، سپس طرح درس ۸جلسهای آموزش سواد رسانهای
برای گروه آزمایش اجرا شد اما برای گروه کنترل، هیچگونه آموزشی اعمال نشد،
بلافاصله بعد از اتمام آموزش سواد رسانهای برای گروه آزمایش، پسآزمون
مهارتهای تفکر انتقادی برای هر دو گروه اجرا شده و در نهایت با استفاده از
آزمون کوورایانس و مصاحبه نیمهساختاریافته به تحلیل یافتهها پرداخته شد.
نتایج
نشان داد که استفاده از آموزش سواد رسانهای بر مهارتهای تفکر انتقادی و ۴
بعد آن( تحلیل، ارزشیابی، استنباط و استدلال استقرایی) غیر از بعد استدلال
قیاسی، تاثیرمثبت و معنیداری دارد میتواند باعث رشد این مهارت ضروری در
دانشآموزان شود.