ادبیات کودک زیر شاخه جدیدی از ادبیات بشمار میرود و دارای ویژگیهای خاص که آن را از ادبیات بزرگسالان متمایز میسازد .
با توجه به اینکه هر کشور ادبیات مخصوص به خود را دارد.
در این پژوهش، ادبیات کودک در کشورعراق را مورد بررسی قرار داده است.
در
هر بخش به سیر تاریخی، ضرورت ایجاد و چگونگی شکل گیری ادبیات کودک آن کشور
بحث شده و با توجه به مطالعه انجام شده و استناد به منابع و مآخذ معتبر و
جمع آوری معلومات، نتایج قابل توجهی به دست آمد که عبارتند از: ادبیات کودک
در عراق در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به تاثیر از
کشورهای اروپایی شکل گرفت، در ابتدا فقط در مدارس و در قالب کتب درسی به
دانش آموزان عرضه میشد سپس در شکلها و تنوع بیشتری و کامل تری به صورت
مستقل و در قالب مجله، روزنامه، و شعر و موسیقی و داستان رونق گرفت و سپس
با امتزاج وسعت زبان عربی و ذوق و خلاقیت ادیبان آن کشورها رونق بیشتری
گرفت .
بعد از انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی عراق بر ایران بزرگترین حادثه کشور ما بوده است و بر تمام جنبههای زندگی مردم تاثیر گذاشته.
موضوعاتی از قبیل حماسه، دلاوری، اعتقاد به پیروزی، روحیه مقاومت،ارج نهادن به شهادت و .
.. از اهم موضوعات شعرکودکان میباشد البته به نتایج اندوهبار جنگ مانند ویرانی و آوارگی و یتیم شدن کودکان نیز اشاره شده است.
شاعرانی
که خود در صحنههای جنگ و بمباران حضور داشتند و شاهد رنج و اندوه
کودکان و نوجوانان بودند بسیار ملموس و تاثیرگذارسروده اند.
شعرجنگ
بازتابی از رنجها، شادیها، دلنگرانیها و آرزوهای اکثر کودکان این سرزمین
است؛ غلبه حق بر ظلم برجستهترین پیامی است که شعر کودکان و نوجوانان حول
محور آن میچرخد.
هدف از نگارش این مقاله بازنمایی تاثیرجنگ بر ادبیات کودکان در اشعار شاعران معاصر است
منبع : مقاله ادبیات کودک در عراق