با افول بازاریابی معاملهای و ظهور بازاریابی رابطه مند، شرکتها برآنند
تا با بهره گیری از استراتژیهای بازاریابی رابطه مند، روابط مستحکمی با
مشتریان ارزنده و خوش آتیه خود ایجاد کنند و از این طریق مزیت ناملموس و
پایداری کسب نمایند.
در این مقاله بعد از مقدمه، شکل گیری بازاریابی
رابطه مند و سپس تعاریف و مفاهیم استراتژیکی و تاکتیکی آن و دلایل رشد آن و
اجزا و عوامل آن و استراتژیها و عوامل موثر در موفقیت استراتژیها و
سطوح بازاریابی رابطه مند و همچنین مزایای بازاریابی رابطه مند مورد بررسی
قرار میگیرد.
بر هیچ کس پوشیده نیست که مشتری از مهمترین داراییهای یک سازمان تجاری قلمداد می شود.
در
مقایسه نتایج مشخص شد که شبکه های عصبی به نتایجی دقیق تر از آن چه که
در آزمون های سنتی آماری به دست آمده است، دست یافته و از این نظر
میتواند قابل اعتماد باشد.
افزایش رقابت، پویایی و پیچیده شدن محیط،
پررنگ شدن بخش خصوصی، رشد انتظارات مشتریان و ظهور نوآوریهای جدید در صنعت
خدمات کشور، تحولات بسیاری در نگرش سازمانها نسبت به مقوله مشتری، ایجاد
نموده و آنان را به اهمیت مشتری و منافعی که میتواند برای آنان به دنبال
داشته باشد، واقف نموده است.
موضوع حفظ و تقویت وفاداری مشتریان و عوامل
موثر بر آن برای شرکتهایی که دغدغه حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در
بازار دارند، به عنوان یک چالش استراتژیک مطرح بوده و هزینههای بسیاری را
برای درک و شناخت این مهم و دستیابی به راهکارهای کاربردی برای تقویت آن
صرف میکنند.
یکی از این راهکارها روشی شناخته شده تحت عنوان «بازاریابی
رابطهمند» است که مشتریان ناراضی را محدود کرده و باعث فزونی مشتریان
وفادار میشود.
در این تحقیق سعی شده است که« تاثیر بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان» در شرکت بیمه ملت مورد بررسی قرار گیرد.
دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری و از طریق روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شدهاند.
نتایج
بررسیها رابطه معناداری بین متغیرهای مورد بررسی نشان داد، چنان که سه
عامل منافع مالی، عوامل اجتماعی و پیوندهای ساختاری با تاثیرگذاری بر کیفیت
ارتباط و احساسات و به همین صورت عامل احساسات با تاثیرگذاری بر کیفیت
ارتباط میتوانند منجر به وفاداری مشتری شوند.
در نهایت، فرضیه اصلی
تحقیق تحت عنوان« بین بازاریابی رابطهمند و وفاداری مشتریان، رابطه
معناداری وجود دارد» نیز مورد تایید واقع میگردد .
منبع : مقاله بازاریابی رابطه مند