دراین مقاله به موضوع فرهنگ سازمانی پرداخته شده است و عوامل اجزا فرهنگ
سازمان و چگونگی و شکل گیری فرهنگ سازمانی و نقش و قدرت فرهنگ درسازمان
هاپرداخته شده است همانطول که میدانیم پژوهشگران درزمینه فرهنگ سازمانی
معتقدهستند که نسبت فرهنگ به سازمان مانند نسبت شخصیت است به فرد و اعتقاد
دارند که برای ایجاد بالندگی درافراد جامعه بایددرزمینه شخصیتی آنها کاوش
صورت گیرد براین اساس برای ایجادبالندگی سازمانی که منجر به بالندگی جامعه
میگردد باید درفرهنگ سازمان تحقیق شود.
در طی سالهای اخیر تحقیقات
بسیار زیادی در رابطه با افزایش عملکرد و بازدهی کارکنان سازمانها صورت
گرفته است و عواملی همچون هنجارهای گروهی، ساختار سازمانی، عدالت سازمانی و
فرهنگ سازمانی به عنوان متغیرهای زمینهای، جهت توسعه و شهروندان، مورد
شناسایی واقع شدهاند.
فرهنگ سازمانی موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است.
نسبی
بودن فرهنگ به این نکته تاکید دارد که هیچ فرهنگی، ملاک مطلقی برای قضاوت
کردن در مورد فرهنگ دیگر از نظر بدبودن و یا خوب بودن آن ندارد.
اگر شما فرهنگ را هدایت نکنید، فرهنگ شما را هدایت میکند.
این گروه میتواند یک خانواده، یک سازمان ویا یک کشور باشد.
تاثیر فرهنگ در سطح ملی، دیر زمانی است که شناخته شده است.
نکته قابل توجه این است که فرهنگ خوب یا بد مفهوم ندارد.
مدیران باید هوشیار باشند که فرهنگ سازمانی با ماموریت و استراتژیهای سازمان هم خوانی داشته باشد.
بنابراین ملاک قضاوت در مورد یک فرهنگ، میزان هماهنگی آن با وظایف آن سازمان است.
ازیک سو بستری است که دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل میکند.
لبه دوم فرهنگ سازمانی میتواند سدی باشد بر سر اعمال تغییرات در سازمان.
تغییر اصولی و منطقی فرهنگ سازمان( در صورت لازم بودن) تا حد بسیار زیادی در گرو آموزش تیم تغییر دهنده میباشد.
فرهنگ
سازمانی پیشبرنده الگویی از ارزشهای مشترک، اعتقادها و عادتها و
هنجارها در سازمان میباشد که بر استراتژی سازمان تاثیرگذار است.
در عصر
دانایی، با افزایش نوآوری و توسعه بازارهای نوظهور، رواج فناوریهای برتر و
زنده و گسترش کسب و کار الکترونیکی، شرط توفیق، بهرهگیری از فرصتها و
رویارویی با چالشهای پیشرواست.
تمام این موارد ایجاب مینماید که
فرهنگسازمانی و استراتژی آن به خوبی شناخته و بررسی شوند تا بتوان با
شناخت فرهنگ و همسویی آن با استراتژیهای مناسب در سازمان در دنیای رقابتی
پیروز گردید.
منبع : مقاله فرهنگ سازمانی