موضوع مزیت رقابتی روند تاریخی خاصی را طی کرده است، اقتصاددانان کلاسیک با
نظریه مزیت مطلق و ریکاردو با طرح مفهوم مزیت نسبی از پیشگامان مباحث
مرتبط با این موضوع در بحث تحلیل تجارت بین الملل میباشند و از آن زمان
تاکنون نیز مباحث متعددی پیرامون آن در حوزه اقتصاد مطرح شده است.
اما
ورود این مفهوم به حوزه مدیریت با یک تحول مهم روبرو شده است، اندیشمندان
مدیریت بر این باورند که مزیت حاصل از تجارت خارجی نتیجه فعالیتهای
بنگاههای یک کشور است و تلاش میکنند که کلیه واحدهای مطالعه یعنی
بنگاه، صنعت و ملت را در یک کل منسجم به یکدیگر پیوند بزنند که پورتر از
پیشگامان این مسیر است.
بررسی تعاریف ارایه شده توسط صاحب نظران برای
مزیت رقابتی نشان میدهد که تمرکز اصلی سازه مزیت رقابتی برداشتن برتری
نسبت به رقبا در یک یا چند عامل از عوامل موردنظر مشتری میباشد.
مزیت رقابتی یک تعریف علمی در موضوع بازاریابی است اما در این مقاله قصد داریم آن را برای یک کسب و کار اینترنتی تعریف کنیم.
پس
خط اول را در این مقاله اصلاح و به جای آن مینویسیم: یکی از اولین قدمها
در بحث استراتژی دیجیتال در کسب و کارهای اینترنتی برای ورود به بازار و
یا توسعه، تعریف مزیت رقابتی است.
وجود مزیت رقابتی در یک سازمان به
معنای عملکرد بهتر نسبت به رقباست که در کوتاه مدت سودآوری و در بلند مدت
بقا و رشد سازمان را تضمین میکند.
منبع : مقاله مزیت رقابتی