فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین عواملی ا ست که میتوانند در موفقیت و با شکست
سازمانها نقش داشته و عاملی در جهت رشد و پویایی و مانع ترقی سازمان
باشد بنابراین فرهنگ سازمانی در جهت دستیابی به اهدافیت غییر میکند برایا
جرای موثر و موفقیت آمیز برنام هها هر سازمان باید دارای فرهنگ سازمای
مطلوب باشد و بی توجهی هب این امر میتواند باعث شکست سازمان گردد.
پژوهشهایی
که درم ودر تاثیر فرهنگ سازمانی صورت گرفته است همگی گویای این مطلب است
که فرهنگ سازمانی یکی از عوامل تاثیر گذار بر سازمان است هر سازمان برایخ
ود دارای فرهنگ ویژه میباشد و هر حرکتی که بتواند به موفقیت بیانامد باید
برا ثر شناخت واقعی فرهنگ سازمانی باشد چرا که در غیرا ین صورت حرکتهای
مذوبور راه به جایی نخواهند برد.
سازمانها جهت رسیدن به اهداف خود و فعالیت در محیطی رقابتی و پرچالش میبایستی به فرهنگ سازمانی توجه نمایند.
هدف
از این مقاله ارایه الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکتی تولیدی است که
این هدف با رویکردی زمینهای نسبت به شناخت فرهنگ موجود و مطلوب سازمان و
ارایه پیشنهادهای تغییر فرهنگ سازمانی جهت رسیدن به فرهنگ مطلوب دنبال
میشود.
در راستای هدف مزبور سه سوال طراحی شده تا براساس بررسی سوالهای مورد نظر الگوی مدیریت فرهنگ سازمانی طراحی گردد.
روش تحقیق مورد استفاده توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها مشاهده، مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته بوده است.
از
مشاهده و مصاحبه نیمه ساختارمند جهت شناخت زیر بناهای فرهنگ سازمانی موجود
و تایید متغیرهای اولیه فرهنگ سازمانی موجود و از پرسشنامه جهت آزمون و
بررسی متغیرهای اولیه فرهنگ سازمانی موجود و شناخت فرهنگ سازمانی مطلوب
استفاده شده است.
جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران و کارکنان شرکت بودند
که به تناسب هریک از گامهای تحقیق( مراحل مختلف مدل موجودی فرهنگ
سازمانی) نمونههایی به روش تصادفی ساده از آن استخراج و نظرات آنها
عمدتا از طریق ابزار پرسشنامه( با روایی و پایایی تایید شده) سنجیده شد.
یافتهها
نشان دهنده حاکمیت ویژگیهایی بود که بر مبنای مدل مورد اشاره، تناسب
زیادی با فرهنگ تهاجمی داشت و ویژگیهای فرهنگ سازنده، در سطح نسبتا
ضعیفی قرار داشت.
تحلیل شکاف فرهنگی نیز نشان دهنده آن بود که بیشترین
شکاف فرهنگی( فاصله بین فرهنگ موجود و مطلوب) در گونه فرهنگ سازنده دیده
میشود.