مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن
مهارتهایارتباطی( درک پیام کلامی و غیر کلامی، تنظیم عواطف و قاطعیت)
با سلامتروان رابطه مثبت معنادار دارند و مهارتهای ارتباطی( گوش دادن و
بینش در ارتباط) با سلامتروان رابطه منفی دارند.
بین مسیولیتپذیری با
سلامتروان همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد؛ ارزیابی مجدد و سرکوبی از
مولفههای تنظیم هیجانی با سلامتروان رابطه منفی دارد.
پیشرفت موفق در صمیمیت، به ارتباط موثر و خوب نیاز دارد.
ارتباط
تنها و موثرترین شیوهای است که میتواند در رابطهای به صمیمیت عمق
ببخشد؛ چه از طریق همسر و خانواده و چه از طریق دوستان باشد.
اگر افراد
برقرارکنندههای خوب ارتباط باشند، همه جنبههای زندگی آنها بهبود بخشیده
میشود( نانسی[١۳]، ۲۰۰۷؛ به نقل از: حسینیان و همکاران، ١۳۹۰ ). علاوه بر
مبانی نظری، پژوهشهای متعددی در زمینه ارتباط صمیمیت زناشویی و مهارتهای
ارتباطی انجام شده است که به برخی از آنها اشاره میشود: گوردون[١۴] و
دورانا( ١۹۹۹) در پژوهشی با عنوان «کاربرد مهارتهای ارتباطی صمیمانه»
نشان دادند که این روش آموزشی روانی باعث کاهش اضطراب، افزایش سازگاری،
افزایش رضایت و صمیمیت زناشویی شده است نتایج پژوهش نشان داد که ارزیابی
مجدد به صورت منفی و معنادار و مسیولیت پذیری، درک پیام و قاطعیت به صورت
مثبت و معنادار میتوانند سلامتروان را پیشبینی کنند.
اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روشهای مختلف آماری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
نتایج پژوهش نشان دهنده تفاوت معنادار بین وضعیت موجود و مطلوب مهارت ارتباطی مدیران بود.
این
نتایج نشان دهنده علت بسیاری از مشکلاتی است که در برقراری ارتباط مناسب
بین مدیران و کارکنان، در سازمانهای مختلف قابل مشاهده است.
به علاوه، نتایج پژوهش نشان داد بین شاخصهای مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
در
اکثر منابع مربوط به حوزه بحث رفتار سازمانی، رضایت شغلی به عنوان یکی از
ستادههای فرایند مدیریت رفتار سازمانی مطرح شده و با توجه به نتایج بدست
آمده در این تحقیق، جهت دستیابی به سطحی مطلوب از رضایت شغلی، بهبود وضعیت
مهارت ارتباطی مدیران باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.