پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

سکونتگاه های غیررسمی

البته برای توانمندسازی، تعریف دقیق علمی با مرزهای مشخص وجود ندارد ولی اکثر صاحب نظران، کارشناسان و متخصصین امور شهری تا اندازه‌ای بر موارد زیر در زمینه توانمندسازی تاکید دارند: توانمندسازی یک جریان خودجوش و پویا است که از درون بافت اجتماعی شکل میگیرد، القای نظر و مفهوم توانمندسازی در یک جامعه معین به صورت دستوری( سطحی و مصنوعی) و بدون در نظر گرفتن بافت اجتماعی- فرهنگی جامعه ١ آثار محدودی ممکن است، داشته باشد و از لحاظ پایداری چون ریشه در بطن روابط اجتماعی مردم ندارد، عمر کوتاهی خواهد داشت، رهبران عقیدتی، مذهبی و سیاسی و همچنین افراد کلیدی میتوانند در شکل گیری و ارتقای سطوح توانمندسازی اجتماعی نقش به سزایی داشته باشد، توانمندسازی چیزی نیست که اعطا شود بلکه فرآیندی است که از شرایط موجود بوسیله افراد آگاه در یک جامعه معین نشیت میگیرد، شکل گیری توانمندسازی به فنون و مهارت‌‌هایی از قبیل سازمان اجتماعی ٢ و توسعه اجتماعی ٣ و همچنین ارتباطات پویا نیاز مبرم دارد، توانمندسازی رویکردی است که با توجه به روابط قدرت ٤، به ١-Socio- Cultural Context ۲- Community Organization ۳- Community Development ۴- Power Relations موازنه قوا در جامعه ارتباط دارد و هدف نهایی آن تلاش برای تقسیم مجدد قدرت موجود اعم از سیاسی، اقتصادی، ١ اجتماعی و کسب هویت فرهنگی توسط گروههای محروم است، عالی‌ترین مرحله توانمندسازی در کنترل اجتماعی بر کلیه امور و فنون و شیون جامعه که در قالب نهادها و موسسات مردمی خود را منعکس مینماید، تبلور مییابد( Bego .

سکونتگاه غیر رسمی
این پژوهش با روش توصیفی– تحلیلی صورت گرفته بهطوری که ابتدا با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای و اسنادی، به تشریح مسیله و تدوین نظریه‏‌‌های منتخب برنامه ریزی جهت پاسخ گویی به مشکلات این سکونتگاه‏‌ها پرداخته شده و سپس براساس نظریه‏‌‌های تدوین شده به تحلیل مشکلات و تبیین نقش برنامه ریز شهری برای برون رفت از آن پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که برنامه ریز شهری از طریق به کارگیری سازوکارهای مناسب و همکاری با اجتماعات محلی، می‌توانند روند بهسازی و ساماندهی این سکونتگاه‏‌ها را بهبود و سرعت بخشد تا از آن ره شهرها بتوانند به سمت پایداری گام بردارنداز آنجا که سکونتگاه‌های غیررسمی مسکن بخش عمده‌ای از فقرای شهری را تدارک می‌بیند و زمینه اشتغال آنان را فراهم می‌سازد، در مواردی به مثابه فرصتی در توسعه شهری نگریسته می‌شود، اما در عین حال در بر دارنده مشکلاتی هستند که پایداری شهرها را تهدید می‌کند؛ امنیت شهری از جهاتی با ویژگی‌ها و شرایط سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری ارتباط تنگاتنگی دارد.

منبع : مقاله سکونتگاه های غیررسمی

کیفیت محیط شهری

در دهه‏‌‌های اخیر موضوع کیفیت محیط شهری به یک بحث تخصصی و عمومی در جامعه تبدیل شده است و توجه مردم از اهداف مادی، به ماهیت زندگی در مجموعه‏‌‌های ناکارآمد شهری معطوف شده است آنچه در این میان واضح است، آن است که تمام مشکلات شهری یک مولفه کیفیت محیطی دارند، به عبارت دیگر بسیاری از مشکلات محیطی به سرعت به مشکلات شهری تبدیل خواهد شد.
کیفیت محیط شهری مطلوب، تحت تاثیر عوامل و معیارهای مختلف می‌باشد که بهطور عمده می‌توان عوامل کالبدی، کارکردی و محتوایی را نام برد که هر یک نیز متشکل از معیارهای مختلفی می‌باشند.
کیفیت محیط شهر مورد نظر از لحاظ مولفه‏‌‌های اجتماعی-فرهنگی و کیفیت کالبدی محیط در سطح نازلی است این در حالیست که کیفیت محیط شهری در مولفه‏‌‌های زیست محیطی و اقتصادی عملکردی در سطح مطلوب تری و در مولفه‏‌‌های آسایش – منظر و دسترسی- ترافیک در حد متوسط به‏نظر می‌رسانددر دهه­های اخیر موضوع کیفیت محیط شهری به یکی از مباحث کلیدی در حوزه مطالعات انسان و محیط تبدیل شده است.
.. باعث شده تا مفاهیم کیفیت زندگی شهری هم از جنبه‏نظری و هم از جنبه عملی غنای بیشتری پیدا کرده و مباحث جدیدی را از نظر کیفی در برنامه ریزی‏‌‌های شهری و منطقه‌ای به وجود آورد و این روند بر آن شده تا موضوع کیفیت زندگی به یک بحث عمومی سوق داده شود و افکار عموم مردم وساکنین از اهداف مادی به ماهیت و اهداف معنوی معطوف گردد.
در این پژوهش رضایت به عنوان متغیر وابسته و شاخص‏‌‌های ارزیابی که کیفیت آنها تاثیر مستقیم بر کیفیت محیط شهر و از آن طریق بر سطح رضایت شهروندان دارد، به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است.

کیفیت محیط شهری
پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه پژوهش‏‌‌های کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع تحلیلی- تطبیقی است،اما از نظر ماهیت و روش گردآوری داده ها، به دلیل اینکه رویکرد حاکم بر این پژوهش روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه می‌باشد، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی به حساب می‌آید.
نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در مجموع سطح رضایت عمومی شهروندان ساکن منطقه ١۰ اصفهان، در رابطه با کیفیت محیط شهری منطقه، نسبتا پایین می‌باشد.
نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این واقعیت است که کیفیت محیط شهری منطقه‏ی مورد مطالعه به لحاظ مولفه‏‌‌های اجتماعی- فرهنگی، آسایش و منظر، اقتصادی- عملکردی وکیفیت کالبدی محیط، در سطح نازلی قرار دارد، اگرچه کیفیت محیط شهری منطقه به لحاظ مولفه‏‌‌های زیست محیطی و دسترسی- ترافیکی، در سطح مطلوبتری به‏نظر می‌رسد.

منبع : مقاله کیفیت محیط شهری

پیشگیری از جرائم

براساس ماده 2 قانون مبارزه با پولشویی: «پولشویی عبارت است از: الف) تحصیل، تملک، نگه‌داری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی با علم به اینکه بطور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد. پیشگیری را می توان یکی از راهبردهای اساسی در حوزه کنترل اجتماعی بر شمرد که دربردارنده مجموعه راهکارهای مستقیم و غیر مستقیم با هدف ایجاد امکانات و موقعیتهای بازدارنده از وقوع جرم و کجروی طراحی و تدوین می شود. در نوشتار حاضر کوشش شده است تا با بهره‌گیری از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای، نقاط ضعف و ابهام این تحقیقات حوزه پیشگیری از جرم مورد بررسی قرار گیرد. تا موجبات اساسی سازی حقوق پیشگیری از جرم فراهم شود.

پیشگیری از جرائم

تناقضات اجتماعی، تضادها و محرومیت ها منجر به بروز انحرافاتی در جامعه شده اند، مقاله ی حاضر با شناسایی این مولفه ها و عوامل موثر بر ویژگی های اجتماعی و تاثیر آن در پیشگیری از جرم (سرقت و مواد مخدر)، به بررسی آن در منطقه ی سه شهرساری در استان مازندران می پردازد. با توجه به واکاوی ادبیات نظری ارتباط مولفه های کالبدی (روابط اجتماعی، انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تعلق مکانی) با پیشگیری از جرم (سرقت و مواد مخدر) به دستیابی به نتایج دقیق تری منتهی گردید. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه ی اجرا، کمی و کیفی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه ای، میدانی و توصیفی و تحلیلی بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss و روش آماری (آزمون T و ضریب پیرسون) استفاده شده است.

منبع : مقاله پیشگیری از جرائم

ویتامین ها

از سوی دیگر،مقدار زیاد این ویتامین سبب کاهش مصرف مس در سلولها می شود،بنابراین برای حفظ سلامتی مطلوب لازم است بین مصرف ویتامینها و سایر مواد غذایی تعادل مناسبی برقرار شود. ویتامین ای در کنار سایر مواد مغذی از قبیل روی و ویتامین ث باعث افزایش تولید اسپرم و هورمون های جنسی و مولد انرژی در بدن مردان می گردد، از اینرو کمبود ویتامین E با عوارضی مانند کاهش تمایلات جنسی همراه خواهد بود. مشکلات مصرف زیاد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی کمتر است، زیرا بدن تحمل مقادیر زیاد آن را نسبتاً دارد. همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید. باعث می‌شود مدت زمان انعقاد خون زیاد شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن (بیشتر از ۴۰۰واحد) خطر مرگ به همراه دارد.

ویتامین ها

ویتامین ها مواد آلی غیر از قندها، لیپیدها و پروتئین ها هستند که وظایف متعددی را در بدن بر عهده دارند و به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته،ویتامین هایی که می توانند تأثیراتی روی سیستم شنوایی داشته باشند شامل ویتامین C- A- C- E- B12 است. ویتامین‌ها نقش حیاتی برای سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است. ویتامین‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند.

منبع : مقاله ویتامین ها

نقش رهبری در نظام سیاسی اسلام

تفکر و تحقیق درباره سیاست و حکومت، سابقه‌ای طولانی دارد. از دیگر سو انقلاب اسلامی که دیگری خود را نظام تمدنی غرب معرفی کرده است در مسیر حرکتی خود علاوه بر تلاش ایجابی برای فراهم آوردن این ملزومات، نیازمند تلاش جدی و سلبی برای مبارزه با عوامل و زمینه‌های مخالفت‌کننده با مسیر و جهت اصیل خود است. شرط توفیق انقلاب اسلامی درحرکت‌های ایجابی و سلبی خود اتخاذ تدابیر مناسب برای پیشروی در مسیر و پیش¬بری اهداف است و این تدبیر مستلزم سیاست ورزی و تعیین سیاست‌های مطلوب است. این تحقیق در تلاش است تا به اقتضائات اصلی برای نیل به سیاست مطلوب در نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازد. بررسی و تعیین جایگاه و نقش رهبری نظام اسلامی در مدل حکومتی جمهوری اسلامی در موضع نیل به سیاست مطلوب موضوع این تحقیق است.

نقش رهبری


در واقع اگر یکی از مقامهای محق به تصمیم گیری در سیاست خارجی ادعا و نظری ابراز کند، دارای بار سیاسی و آثار حقوقی برون مرزی است، لیکن اگر چنین نباشد و مقام بیان کننده نظر، در عین اهمیت، فاقد مقام رسمی در تصمیم گیری سیاست خارجی باشد، در این صورت موضوع فقط می تواند یک نظر شخصی یا بر حسب نزدیکی بیان کننده به دستگاه تصمیم گیری سیاست خارجی، قرینه ای بر نظر مقامات تصمیم گیرنده تلقی شود و نه یک اظهارنظر رسمی. تفکر و تحقیق درباره سیاست و حکومت، سابقه‌ای طولانی دارد؛ اثر پیش‌روی کوشیده است با بررسی اندیشه‌های مختلف در این زمینه، اصول، مبانی و مسائل اصلی سیاسی را تببین نماید.

منبع : مقاله نقش رهبری در نظام سیاسی اسلام