پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

پژوهش گاه دانشجویان

مرجع مطالب علمی و دانشجویی

چرا ورزش می کنیم

وست دارید سرکار تند و تیزتر شوید؟ وقتی به خانه می‌آیید کمتر احساس خستگی کنید؟ بتوانید ساعاتی را به آسودگی کنار همسرتان بگذرانید؟ یا حتی بتوانید بدون احساس گناه شیرینی بخورید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ورزش چاره کارتان است.
اگر به دنبال انگیزه‌ای برای شروع یک برنامه ورزشی هستید یا می‌خواهید تمرینات خود را به صورت منظم از سر بگیرید، در این جا ١۰ نکته در مورد ورزش و بدنسازی برایتان عنوان می‌کنیم که امیدواریم بتواند انگیزه لازم را در شما ایجاد کند.
دیوید اتکینسون، مربی حرفه‌ای بدنسازی اعتقاد دارد که ورزش نه تنها موجب تقویت بنیه و جسم شما می‌شود،‌بلکه به عملکرد مغز تان هم کمک میکند.
"ورزش سطح انرژی بدن را بالا برده و همچنین میزان سروتونین موجود در مغز را که موجب افزایش کارکرد آن می‌شود را نیز افزایش می‌دهد.
" ۲- ورزش، استرس را کم می‌کند به همان اندازه که فکر و خیال ورزش کردن ممکن است موجب ایجاد استرس در شما شود، وقتی کار تمریناتتان را شروع کردید، در کلیه جنبه‏‌‌های زندگی با استرس بسیار کمتری مواجه خواهید شد.
سدریک بریانت روان شناس ورزشی عقیده دارد: "ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ایجاد خواهد کرد و به نوعی حواس افراد را از آشفتگی‏‌ها و فشارهای روحی روانی به طرز مثبتی پرت می‌کند.
دوست دارید سر کار تند و تیز‌تر شوید؟ وقتی به خانه می‌آیید کمتر احساس خستگی کنید؟ بتوانید ساعاتی را به آسودگی کنار همسرتان بگذرانید؟ یا حتی بتوانید بدون احساس گناه شیرینی بخورید ؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ورزش چاره‏ی کارتان است!

چرا ورزش می کنیم
به همان اندازه که فکر و خیال ورزش کردن ممکن است باعث ایجاد استرس در شما شود، وقتی کار تمریناتتان را شروع کردید، در کلیه‏ی جنبه‏‌‌های زندگی با استرس بسیار کمتری مواجه خواهید شد.
بدین ترتیب بهتر و راحت‌تر خواهید توانست پستی و بلندیهای زندگی را طی کنید وقتی بدن آماده و نیرومندی داشته باشید، روح و روان قوی تری هم خواهید داشت و به دنبال آن اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد.
دیوید اتکینسون، مربی حرفه‌ای بدنسازی اعتقاد دارد که ورزش نه تنها باعث تقویت بنیه و جسم شما می‌شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک می‌کند.
آشکار است که کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند یا ورزش می‌کنند، کارایی بسیار بالاتری در محل کار دارند.
شرکت‏‌ها و کمپانی‌‌هایی که ساعات اتلاف وقت و مرخصی‏‌‌های استعلاجی کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزینه‏‌‌های بهداشتی و درمانی کمتری متقبل می‌شوند، بلکه درکل پیشرفت بیشتری نیز در کار خواهند داشت.

منبع : مقاله چرا ورزش می کنیم

فعالیت بدنی و سلامت روان

متخصصان سلامت در طی مطالعات طولانی از اثرات مفید فعالیت بدنی و ورزش حمایت کرده اند.
در مقایسه با افراد فعال، خطر دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیگر مشکلات و بیماریهای دیگر در افراد غیر فعال بیشتر است.
در حالیکه فعالیت بدنی اغلب به دلیل فواید مثبتی که بر سلامت جسمی دارد شناخته می‌شود، بسیاری از تحقیقات افزایش سلامت روانی را در نتیجه افزایش فعالیت بدنی نشان داده اند.
افراد با اختلالات روانی بیشتر در معرض مرگ زود هنگام می‌باشند.
که همه این یافته‏‌ها نیز دلیل بر اهمیت سلامت روانی می‌باشد.
اثرات مفید فعالیت بدنی روی سلامت روان بسیار چشمگیر است.
اثرات مثبت فعالیت بدنی بر روی افسردگی، اضطراب و استرس تایید گردیده است.
علاوه بر این در برخی از مردم فعالیت بدنی می‌تواند در مقابله با برخی از علایم اسکیزوفرنی نظیر توهمات شنیداری مفید باشد.
همچنین فعالیت بدنی می‌تواند از منزوی شدن افراد با اختلالات روانی از اجتماع جلوگیری کند.

فعالیت بدنی و سلامت روان
هدف پژوهش، بررسی رابطه فعالیت‏‌‌های بدنی( دویدن و دراز و نشست) با سلامت روانی دانشجویان پلیس زن می‌باشد.
این پژوهش وضعیت کنونی فعالیت جسمانی و رابطه آن با سلامت روانی دانشجویان را در جامعه تحت بررسی خود مورد مطالعه قرار داده است.
روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی و مقایسه‌ای است.
ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ویژگی‏‌‌های فردی و سلامت روانی گلدبرگ( GHQ) که در ایران اعتباریابی شده است، به همراه آزمون‏‌‌های بدنی می‌باشد.
متغیرهای پژوهش شامل دویدن ۵۴۰ متر و دراز و نشست و متغیرهای روانی تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است.
تجزیه و تحلیل آماری داده‏‌‌های تحقیق در دو بخش آمار توصیفی، شامل توزیع فراوانی، میانگین و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و t مستقل مورد بررسی قرار گرفته اند.
سطح معنی دار( p=

منبع : مقاله فعالیت بدنی و سلامت روان

مهارت هایی روانی در ورزش

ورزشکارانی که دارای مهارتهای روانی و جسمانی هستند تا حد امکان در مسابقات ورزشی خود موفق می‎باشند و مهارتهای خود را در قالب ورزشهای تیمی و انفرادی بخوبی انجام می‎دهند.
اکنون با توجه به اهمیت پرداختن به مقوله مهارتهای روانی، این تحقیق بر آ‌ن است تا برخی از مهارتهای روانی که شامل( انگیزش، تمرکز، ا عتماد به نفس، کنترل حالات روانی، تصویر‎سازی ذهنی و هدف گزینی) می‎باشد را با استفاده از پرسشنامه ارزیابی مهارتهای روانی SASI( انستیتوی ورزشی استرالیا جنوبی) که توسط دو روان‎شناس بنام‎های گراهام وینتر و کتی مارتین تهیه و تنظیم شده است بین تیم‎های والیبال شرکت کننده در مسابقات والیبال جوانان جهان در تهران را بررسی کرده و نتایج حاصله را ارزیابی و مقایسه نماید.
با افزایش شمار ورزشکاران و مربیانی که نتایج رقابت‏‌‌های ورزشی را به سرسختی ذهنی یا به کمبود آن نسبت می‌دهند( کلاگ[۱]، ارلی[۲]، ثول[۳]۲۰۰۲، گولد[۴]، هاگ[۵]، پیترسون و پتلیج کوف[۶] ۱۹۸۷) یک افزایش چشمگیر در نیاز بازیکنان و مربیان برای روش‌‌هایی جهت توسعه سرسختی ذهنی( کلاگ و همکاران ۲۰۰۴) تعجب آور است که برای مطالعه علمی این مفهوم مهم توجه کمی شده است( ثول، دازل[۷]، وسادلر[۸] ۲۰۰۴، میدلتون[۹]، مارش[۱۰]، مارتین[۱۱]، ریچارد[۱۲] و پری[۱۳] ۲۰۰۴ ). پیشرفت‏‌ها از بیست سال قبل پس از مطاله گولد و همکاران به آرامی صورت گرفته است.

مهارت های روانی در ورزش
موفقیت یا شکست در میادین ورزشی به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اهداف ورزشکار ویژگی‏‌‌های شخصیتی او، چگونگی روابط او با سایر ورزشکاران، انگیزه ها، شناخت مربی از ورزشکار و بسیاری از عوامل روانی و اجتماعی دیگر از قبیل اضطراب ورزشی، همگی از عواملی هستند که می‌توانند به کیفیت عملکرد و نتایج آن تاثیر بگذ ارند یکی از متغیرهایی که با عملکرد ورزشی ارتباط نزدیکی دارد، اضطراب ورزشی است که در موقعیت رقابت‏‌‌های ورزشی ظاهر می‌گردد.
استرس عدم تعادل اساسی بین تقاضاهای روانی و فیزیکی است که بر فرد و توانایی پاسخگویی او تحت شرایطی که ناتوانی در کسب موفقیت پیامدهای مهمی دارد تحمیل میشود( گلین وهمکاران ۱۳۸۲) یکی از عوامل مهم روانی که عملکرد ورزشکاران را به ویژه در موقعیت‏‌‌های حساس و تعیین کننده به شدت تحت تاثیر قرار میدهد اضطراب است بر این اساس پژوهش در حوزه‏ی روانشناسی ورزش برای شناسایی متغیرهای مهم و تاثیر گذار درون فردی به منظور یاری رساندن به ورزشکاران در اجرای مهارت‏‌‌های ورزشی و همچنین کاهش عواملی مثل اضطراب که عملکرد و کارایی را تضعیف میکند ضروری و اجتناب ناپذیر است.

منبع : مقاله مهارت هایی روانی در ورزش

نقش ورزش در اختلال هماهنگی رشدی

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات بدنی منتخب بر تعادل کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
یافته ها نتایج نشان داد که در پیش­آزمون میانگین نمرات تعادل کودکان گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار وجود ندارد، اما در پس­آزمون میانگین تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی بیشتر از گروه کنترل بود( ۰١/۰ >P) . نتیجه­گیری مطالعه­ی حاضر نشان داد که انجام تمرینات بدنی منتخب باعث بهبود تعادل کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی شده است.
۰۰١p≤، a۳۳۰.
بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که برنامه تمرینی ژیمناستیک می‌تواند بر بهبود کارکرد توجه کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی موثر باشد.
ختلال هماهنگی رشدی معمولا همراه با اختلالات حرکتی نظیر تعادل و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا می‌باشد.
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت‌های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
روش تحقیق: بدین منظور تعداد بیست آزمودنی کودک در دامنه سنی ۸-١۲سال از بین کودکان اختلال هماهنگی رشدی مدارس کودکان استثنایی شهرستان کرمانشاه حضور داشتند به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده‌ها با استفاده از آزمون شاپیرو ویلک، از آزمون‌های تحلیل واریانس مرکب برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد.

اختلال هماهنگی رشدی
یافته‌ها: پیشرفت معنی داری در همه متغیرهای اندازه‌گیری شده از پیش­آزمون تا پس‌آزمون در گروه آزمایش وجود داشت( ۰۰١/۰p= ). همچنین یافته‌ها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در متغیرهای اندازه گیری شده بهطور معنی داری بهتر بودند( ۰۰١/۰p= ). نتیجه‌گیری: بنابراین الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد می­کند که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی موجب بهبود عملکرد حرکتی کودکان دارای اختلال حرکتی رشدی می­شود.
زمانی که یک فرد از نظر رشد مهارت‏‌‌های حرکتی و هماهنگی سیستم حرکتی دچار تاخیر و مشکلات پس از آن باشد، در این صورت مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی یعنی DCD است و در اجرای فعالیت‏‌‌های روزمره و مهارت‏‌‌های تحصیلی دچار مشکل می‌شود.
میزان شیوع آن که در پسران ٣ تا ٧ برابر بیشتر از دختران است، در ٧ سالگی حدودا ۵ تا ٦ درصد می‌باشد.
مشخص شده است زایمان قبل از ٣٢ هفتگی احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

منبع : مقاله نقش ورزش در اختلال هماهنگی رشدی

آموزش کارآفرینی

یکی از مسایل مطرح در این حوزه، جایگاه آموزش کارآفرینی است.
با وجود تحقیقات گوناگونی که در حوزه مذبور انجام شده، هنوز این سوال مطرح می‌باشد که آیا کارآفرینی قابل آموزش است؟ با توجه به اهمیت موضوع فوق الذکر، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش در کارآفرینی می‌باشد.
در یک مقاله مروری و استنتاجی به بررسی یافته‏‌ها و نظریات موجود پیرامون آموزش کارآفرینی پرداخته می‌شود.
این آموزش در خصوص شناسایی فرصت ها، ارایه ایده‏‌‌های خلاقانه، تعیین منابع لازم، مواجهه با ریسک پذیری، جهت داری به تفکر خلاق و انتقادی، مهارت سازی، توسعه نگرش‏‌ها و تغییر رفتارها خواهد بود.
نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن دوگروه فعال در دانشگاه‌های دولتی است که در اجرای طرح «کاراد» مراکز کارآفرینی درآنها تشکیل شده است( اعضای هیات علمی، مدیران ). براساس جدول نمونه گیری «مورگان و کوهن» تعداد۲۶۹ نفر( شامل١۰۲ نفر از مدیران و١۶۷ نفر از اعضای هیات علمی) با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب گردید.
نتایج به دست آمده نشان داد که در برنامه‌های کارآفرینی برای آماده سازی دانش آموختگان کارآفرین در دانشگاه ها، باید به ۲۰ عامل در چهار دسته مولفه اصلی( فلسفه و اهداف،مبانی نظری، مولفه‏‌‌های برنامه کار آفرینی و عوامل محیطی) توجه شود و ‌نیازهای گروه‌های مورد بررسی در این زمینه متفاوت است.

آموزش کارفرینی
درنهایت براساس یافته‏‌‌های تحقیق چارچوبی برای طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه‏‌‌های آموزش کارآفرینی پیشنهاد شد.
نمونه پژوهش ۴۶ نفر از متخصصان کارآفرینی بوده‏‌اند که با استفاده از روش دلفی مورد مطالعه قرار گرفتند.
داده‏‌ها پس از گردآوری با استفاده از آزمونهای مجذور آزادی کای و همبستگی کندال تحلیل شدند.
بررسی نتایج نهایی نشان داد که اغلب متخصصان معتقد بودند که در گستره جهانی شدن، آموزش سبک تفکر و فرهنگ کارآفرینانه، گسترش مراکز تحقیق و توسعه( R & D) کارآفرینی، برگزاری کارگاههای آموزش کارآفرینی دیجیتالی، کسب و کارهای الکترونیکی، سیاستگذاریها و برنامه ریزیهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها با ارزشهای کارآفرینی، همکاریهای علمی با مراکز آموزشی و پژوهشی کشورهای توسعه یافته، تبادل استاد و دانشجو و.
... می‌تواند راهکار ارزشمندی برای ایجاد تفکر کارآفرینی و اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی باشد.

منبع : مقاله آموزش کارآفرینی