ارایه تعاریف کلی و بحث درباره اهداف یادگیری
سازمانی، انواع و میزان کاربرد انواع،سطوح، فرآیند، مهارت ها، ارکان و
موانع یادگیری سازمانی و سایر موارد مرتبط با آن، به درک بهتر این مهم
ودرنتیجه استفاده مطلوبتر از آن در سازمانها کمک شود.
بررسی ریشههای تاریخی یادگیری سازمانی نشان میدهد که پایه و اساس آن یادگیری فردی و آموزشهای سازمانی بوده است.
گاهی
اوقات عبارتهای یادگیریسازمانی، آموزش سازمانی و سازمان یادگیرنده به
اشتباه، جای یکدیگر به کارگرفته میشوند که در این مقاله به وجوه تمایز
آنها نیز اشاره شده است با توسعه دانش و فناوری و گسترش حیطههای کسب و کار
ازجمله سازمانهای مجازی یا تحت شبکه، بنگاههای اقتصادی گسترش یافته،
ومحیط کسب و کار به محیطی رقابتی و پر از چالش تبدیل گردیده و پارادایمهای
جدیدی ظاهر شده که بقا را برای بسیاری از بنگاهها مشکل ساخته است.
در چنین محیطی طبیعی است که امتیازهای رقابتی تغییر شکل دهند.
بزرگترین امتیاز رقابتی در پارادایمهای جدید کسب و کار، یادگیری بیان شده است.
از این رو، مرکزیت پارادایم جدید، یادگیری است.
بنابراین، سازمانهایی موفقتر هستند که زودتر، سریعتر و بهتر از رقبا یادبگیرند.
درست به همین دلیل است که مفهوم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی در سالهای اخیر مطرح شده و رشد فزایندهای داشته است.
در محیط کسبوکار رقابتی امروزی، سازمانهای یادگیرنده مزیت رقابتی مهمی به حساب میآیند.
گذشت
زمان همراه با تغییر و تحولات آن باعث شدهاست که در سازمانهای مختلف
توجه به امر یادگیری در فرایند بهبود کیفیت مهمتر از گذشته جلوهگر شود.
منبع : مقاله یادگیری سازمانی
اثربخشی سازمانی یکی از مفاهیمی است که در مدیریت نوین توجه خاصی به آن مبذول شده است.
اثربخشی معنای کیفیت را در بطن خود دارد.
مطالعات
انجام شده درباره اثربخشی نشان میدهد که بهترین راه برای اثربخش وجود
ندارد زیرا این امر به دیدگاه مدیریتهر سازمان نسبت به اثربخشی بستگی دارد.
در
این مقاله سعی شده است با تاکید بر اهمیت اساسی این موضوع درامر بهبود
سازمانی، به تعریف اثربخشی سازمانی و بیان دیدگاههای متناقض درمورد آن
وهمچنین بررسی مفهوماثربخشی در قالب چهار رویکرد: نیل به هدف، سیستمی، ذی
نفوذان استراتژیک و ارزشهای رقابتی وفواید ومشکلات هر یک از این
رویکردها پرداخته شود اثربخشی( EFFECTIVENESS)
منظور از اثربخشی درواقع بررسی میزان موثربودن اقدامات انجام شده برای
دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.
اما بهنظر میرسد برای تعریف
مفهوم اثربخشی میبایست گامی فراتر نهاد، به این معنا که اثربخشی هنگامی در
یک دوره آموزش حاصل خواهد شد که اولا نیازهای آموزشی به روشنی تشخیص داده
شود.
ثانیا برنامه مناسبی برای برطرف ساختن نیازها طراحی شود.
ثالثا برنامه طراحی شده به درستی اجرا گردد و رابعا ارزیابی مناسبی از فرایند آموزش و درنهایت دستیابی به اهداف انجام شود.
منبع : اثر بخشی
سرمایه فکری، به عنوان یک دارایی استراتژیک کلیدی برای عملکرد سازمانی
شناخته شده، و راه حلهای نوآورانه و مدیریت آن برای حفظ مزیت رقابتی
شرکت حیاتی است.
.. را در بر می¬گیرد.
در اقتصاد دانش¬محور، نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان¬ها بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه¬های فیزیکی ایفا می¬کند.
بنابراین سازمان¬ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام¬مند سرمایه¬های فکری خود میباشند.
به
لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت¬ها، این مقاله به
بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت¬های پذیرفته شده در بورس
اوراق بهادار تهران پرداخته است.
نمونه¬ی انتخابی شامل ۶۸ شرکت است.
سپس
با استفاده از روش داده¬های ترکیبی فرایند تجزیه و تحلیل داده¬ها انجام و
از آماره¬ی فیشر و آزمون¬های هادری و دوربین واتسون استفاده گردیده و در
پایان نیز تجزیه و تحلیل رگرسیونی انجام شده است.
نتایج حاصل از آزمون
فرضیه¬های پژوهش نشان¬دهنده ارتباط معنی¬دار بین سرمایه فکری و دو شاخص
عملکرد مالی( نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد) میباشداز راههای اساسی که
سازمانها بهواسطه آن میتوانند رشد اقتصادی و توان رقابتی خود را افزایش
دهند، استفاده از تفکر خلاق است که بدون شناخت و مدیریت سرمایههای فکری
امکان پذیر نیست.
امروزه سرمایه فکری و داراییهای نامشهود عوامل اصلی
سودآوری و موفقیت شرکتها میباشند، حرفه حسابداری هنوز چالشهای مربوط با
اندازهگیری و گزارشگری نتایج واحدهای دانش بنیان را رفع نکرده است.
مشکل
اندازهگیری و گزارشگری سرمایه فکری دامنه بینالمللی دارد و سرمایه فکری
نامشهود است و نمیتوان آنرا بصورت صحیحی اندازهگیری نمود اما شرکتها
باید از روشهایی در جهت افزایش ارزش سهامداران استفاده نمایند.
بسیاری از محققین نشان دادهاند که در کشورهای توسعه یافته مدیریت موثر سرمایههای فکری با موفقیت سازمانها رابطه مستقیمی دارد.
براساس
تیوری سرمایه فکری مهمترین نقش سرمایه فکری تولید و ارایه خدمات دارای
ارزش افزوده از طرق مدیریت فعال منابع نامشهود میباشد که تاثیر مثبتی بر
عملکرد سازمانی شرکتها دارد.
منبع : سرمایه فکری
موضوع مزیت رقابتی روند تاریخی خاصی را طی کرده است، اقتصاددانان کلاسیک با
نظریه مزیت مطلق و ریکاردو با طرح مفهوم مزیت نسبی از پیشگامان مباحث
مرتبط با این موضوع در بحث تحلیل تجارت بین الملل میباشند و از آن زمان
تاکنون نیز مباحث متعددی پیرامون آن در حوزه اقتصاد مطرح شده است.
اما
ورود این مفهوم به حوزه مدیریت با یک تحول مهم روبرو شده است، اندیشمندان
مدیریت بر این باورند که مزیت حاصل از تجارت خارجی نتیجه فعالیتهای
بنگاههای یک کشور است و تلاش میکنند که کلیه واحدهای مطالعه یعنی
بنگاه، صنعت و ملت را در یک کل منسجم به یکدیگر پیوند بزنند که پورتر از
پیشگامان این مسیر است.
بررسی تعاریف ارایه شده توسط صاحب نظران برای
مزیت رقابتی نشان میدهد که تمرکز اصلی سازه مزیت رقابتی برداشتن برتری
نسبت به رقبا در یک یا چند عامل از عوامل موردنظر مشتری میباشد.
از آنجایی که مفهوم مزیت در تجارت بین الملل متناسب به تحول شرایط، تکوین یافته است، شاخصهای اندازه گیری آن نیز توسعه یافته اند.
محیط
اقتصادی متلاطم و متغیر شرکتها که مشخصه اصلی آن جهانی شدن بازارها، تغییر
نیازهای مشتریان و افزایش رقابت در بازار محصولات میباشد شرکتها را
مجبور میسازد تا بطور مداوم بدنبال بهبود عملکردشان باشند.
در حالیکه
بسیاری از مطالعات ارتباط معنی دار میان فرآیندهای منابع انسانی و ارزش
ایجاد شده برای سود آوری شرکت را نشان دادهاند اما این مطالعات بندرت به
بررسی فرآیند ایجاد این ارزش پرداختهاند.
برخی محققان از این خلا بعنوان " جعبه سیاه " یاد کرده ان د.
یکی
از اولین قدمها در بحث استراتژی شرکتها برای ورود به بازار و یا توسعه،
تمرکز بر روی مزیت رقابتی یا همان Competitive Advantage است.
مزیت رقابتی یک تعریف علمی در موضوع بازاریابی است
منبع : مقاله مزیت رقابتی
انگیزش پیشرفت، نیرویی درونی است که یادگیرنده را به ارزیابی همه جانبه
عملکرد خود با توجه به عالیترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و
برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است سوق میدهد و با اثر
گذاشتن بر انواع مختلف فعالیتهای تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به
هدفهای تحصیلی اشاره دارد.
روش پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی است و به منظور جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانههای استفاده شده است.
بررسیها
نشان میدهد عوامل مختلفی چون خودپنداره دانش آموزان، سبکهای فرزند
پروری، میزان مشارکت والدین در امر تحصیل بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر
دارد.
عوامل پیچیده و گاه ناشناختهای کیفیت و کمیت یادگیری دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان را تحت تاثیر قرار میدهد.
یکی
از عواملی که به جهت شدت تاثیرات خود در پیشرفت تحصیلی مورد توجه بیشتر
متخصصان بوده و گاه خود به عنوان یک عامل مستقل مورد بررسی قرار گرفته است،
انگیزه تحصیلی است عمده رفتارهایی که انگیزه تحصیلی را نشانمیدهند شامل
اصرار بر انجام تکالیف دشوار ،سخت کوشی و تلاش در یاد گیری و تسلط و انتخاب
تکالیفی که نیاز به تلاش بسیار دادند ،میشودانگیزه پیشرفت تحصیلی یاانگیزه
درونی،وضعییتی روانشناختی است که وقتی فرد درک کردکه استقلال دارد، حاصل
میشود.
منبع :مقاله انگیزش تحصیلی